فاکس بلاگ

UTM چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

UTM چیست و چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

امروزه در حوزه سئو سایت و بازاریابی اینترنتی از UTM برای ردیابی ورودی های سایت استفاده می شود. آیتم های UTM به شما کمک می کند عوامل زیادی را تشخیص دهید. در این مقاله مبحث UTM و آیتم های مخصوص به آن را برایتان تشریح می کنیم.

کلمه انحصاری UTM مخفف عبارت Urchin tracking module به معنای ماژول ردیابی کردن Urchin است. Urchin نام یک شرکت نرم افزاری می باشد. گوگل در سال ۲۰۰۵ این شرکت را خریداری نمود و از آن پس از نام Urchin به عنوان آیتمی برای ردیابی ورودی های وبسایت ها استفاده کرد و نام کلی این فعالیت را UTM نهاد. UTM در فعالیت های بازاریابی اینترنتی و نیز در وبسایت هایی که فعالیت های فروش آنلاین انجام می دهند، کاربرد گسترده ای دارد. در مبحث سئو سایت، از UTM برای بررسی ورودی ها استفاده می شود. فرض کنید وبسایتی حوزه فروش آنلاین لباس دارید. تصمیم گرفته اید برای افزایش فروش در وبسایت های ممختلف و حتی شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید. این تبلیغ شما از طریق لینک ها و بنرها انجام شده و پس از یک ماه شاهد افزایش بازدید سایت و افزایش فروش با سئو شده اید. تصمیم گرفته اید در ماه بعدی نیز این اتفاق برای شما بیفتد و حتی بازهم فروش خود را از طریق تبلیغات افزایش دهید. اما نقدینگی کمتری دارید. در این شرایط با استفاده از UTM می توانید بسنجید که کدام سایت برای شما ورودی بیشتری داشته و روی سایت های پربازده تر سرمایه گذاری کنید. برای این منظور قبل از درج لینک های تبلیغاتی باید آیتم های UTM را در آن ها اعمال کرد تا امکان بررسی ورودی ها را در ماه های بعدی داشت. اما UTM دقیقا چه آماری به ما می دهد و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟ شاید بگویید به جای استفاده از UTM می شود از کوتاه کننده لینک استده کینم تا دقیقا میزان کیلک ها را بشمارد و حتی گوگل انالتیک میزان کلیک های آن را به ما اعلام می کند. درست است اما با استفاده از UTM علاوه بر میزان کلیک ها می توانید آمار مفصل تری بگیرید.

کاربردهای UTM

کاربردهای UTM زیاد است و باعث شده امروزه افراد بسیاری در حوزه تجارت الکترونیک به استفاده از آن روی بیاورند. با کمک این آیتم می توانید علاوه بر میزان کلیک ها، بررسی کنید که کاربران بیشتر از چه وبسایتی وارد سایتتان شده اند. چه میزان از کلیک ها یونیک و منحصر به فرد است و چه میزانی از کلیک ها فیک است. چه کاربرنی برای بار اول است که وارد سایتتان شده اند چه تعدادی از ان ها کاربران قدیمی هستند. هر کاربر بعد از ورود به سایت کججا رفته و چه صفححاتی را خوانده است. چه مدت زمانی کاربر در سایت حضور داشته و بسیاری از موارد دیگر که هر کدام با قطعه کدی قابل دریاافت است. UTM یکی از گزینه های ابزار آنالتیک گوگل یعنی analytics.google.com است. کد UTM در انتهای همه لینک های تبلیغاتی درج می شود و اطلاعاتی که قرار است بعدا از آن استخراج شود، در آن تعریف می شود. این کد، اطلاعات مورد نظر را به گوگل انالتیک می فرستد و ما می توانیم تمام اطلاعات را به صورت یکجا در این ابزار گوگل مشاهده کنیم. به عنوان مثال فعلا قطعه کد زیر با UTM های انتهای آن را در نظر داشته باشید:

http://www.example.com/?utm_source=facebook&utm_medium=cpc&utm_campaign=winterfestivel

UTM چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

UTM اطلاعات فراوانی را به ما دهد که برخی از آن ها بیشتر به کار می آید و توصیه سئو سایت کمپانی استفاده از آن ها است. به طور کلی این اطلاعات ۵ دسته هستند که ۳ دسته کاربردی تر و ۲ دسته دیگر تقریبا اختیاری می باشند.

  • پارامتر های لازم UTM

– پارامتر source در UTM

این آیتم بازگرداننده محل کلیک روی کلیک سایت است. اینکه بازدید ها و ورودی های سایت بیشتر از کدام وبسایت یا شبکه اجتماعی آمده است.

– پارامتر medium در UTM

بیانگر اطلاعات منحصر به فردی در مورد ورودی ها است. مثلا بیان می کند ورودی ها از چه طریقی هستند. تبلیغات بنری، تبلیغات CPC یا غیره.

– پارامتر campain در UTM

این اطلاعات که معمولا در تبلیغاتی گوگلی مورد استفاده رار می گیرد، به شما می گوید ورودی ها از طریق تبلیغات کدام کمپین شما بوده است.

  • پارامتر های اختیاری UTM

– پارامتر term در UTM

این پارامتر برای تبلیغات گوگلی به کار می رود تا متوجه شویم کاربران پس از سرچ چه عبارتی وراد سایت ما شده اند.

– پارامتر content در UTM

این پارامتر به ما این امار را می دهد که تبیغات مختلف ما در کدام بخش از سایت بیشترین کلیک را خورداه اند. مثلا دو لینک یکسان یکی در بخش هدر سایت و یکی در بخش فوتر قرار م دهیم و پس از بررسی آمار انالتیک متوجه خواهیم شد که کدام لینک بیشتر کلیک خورده است. دفعه بعد تبلیغمان را در آن قسمت می گذاریم.

طریقه ساختن UTM

برای ساخت UTM می تواانید از الگویی که در بالا گفتیم ااستغفاده کنید. در استفاده از این ابزار دقت لازم را مبذول فرمایید تا لینک ها دچا مشکل نشوند. برای راحتی و افزایش دقت می توانید از سایت ها و ابزارهای ساخت UTM مثل appspot.com یا raventools یا Effin Amazing استفاده کنید.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 29 آوریل 2018
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.