فاکس بلاگ

۹ اشتباه رایج در بازاریابی محتوا و راهکارهایی برای اصلاح آن ها

 9 اشتباه رایج در بازاریابی محتوا و راهکارهایی برای اصلاح آن ها

نزدیک ۸۰ درصد از مدیران ارشد بازاریابی جهان، بازاریابی محتوا را آینده بازاریابی می دانند و این نشانه خوبی است از رشد روز افزون اهمیت بازاریابی محتوا.
در ایران هم اکثر کسب و کارها، در حال پی بردن به اهمیت بازاریابی محتوا هستند و می دانند که بسیاری از موقعیت ها و فرصت ها  را می توان بوسیله آن بدست آورد.
اما چگونه می توانید از تاثیرگذاری استراتژی های خود در این زمینه مطمئن شوید؟
هر چند برای اتخاذ سیاست های درست بازاریابی محتوا راه پر پیچ و خمی را پیش رو دارید اما دیگر وقت آن رسیده تا با حذف اشتباهات رایج در این زمینه شانس دستیابی به اهداف خود را افزایش دهید. پس به این نکات توجه کنید:

۱- استراتژی نامشخص و نانوشته برای بازاریابی محتوا

تحقیقات انجام شده در جهان حاکی از آن است که اغلب شرکت هایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند، استراتژی مشخص و مستندی برای آن ندارند. و تنها ۳۵% از آن ها سیاست های بازاریابی محتوای خود را می نویسند و همین امر سبب می شود تا در مورد اهداف برنامه ریزی شده و مورد انتظار خود طرحی روشن داشته باشند.

راهکار

  • مستند سازی استراتژی خود را با یادداشت نمودن استراتژی فعلی و تنظیم برنامه روزانه و هفتگی آغاز کنید.
  • محتوای فعلی و استراتژی بازاریابی محتوا را با براساس استراتژی اصلی کسب و کار و بازار هدف، ارزیابی کنید و بازنگری های لازم را انجام دهید.
  • استراتژی بازاریابی محتوا را حتما با افراد و بخش های مختلف کسب و کار خود به اشتراک بگذارید و نظرات آن ها را جویا شوید. فراموش نکنید که همه فعالیت ها در یک کسب و کار باید همسو و در جهت رسیدن به اهداف و چشم اندازهای مشترک باشند.
  • باز هم بر نوشتن و مستندسازی تأکید می کنیم. نوشتن و مستند نمودن استراتژی بازاریابی محتوا نوعی تعهد است که به شما کمک می کند تا در کوتاه مدت و بلند مدت بر روی اهداف خود متمرکز باشید، درک بهتری از محتوای تولیدی خود داشته باشید و بتوانید اثربخشی آن ها را به درستی رصد کنید.

۲- محتوای بی هدف

شاید بازاریابی محتوا اصطلاح رایجی باشد اما با این حال همه افراد محتوای خود را با هدفی از قبل تعیین شده تولید نمی کنند. منظور و هدف شما از تولید محتوا چیست؟ معرفی محصولات و خدمات؟ جذب مخاطب و مشتریان جدید؟ برندسازی و غیره. و آیا برنامه ای دارید که محتوای تولید شده بتواند مخاطب را مجاب نموده و تصمیمات بعدی او را تحت تأثیر قرار دهد؟

راهکار

  • مطالب محتوایی شما می توانند اهداف متعددی را دنبال کنند اما دست کم باید یک هدف مشخص در راستای استراتژی مشخص شده در نکته ۱ را پوشش دهند.
  • جالب است بدانید که ۸۴ درصد از بازاریابان، «برندسازی» را مهم ترین هدف بازاریابی محتوا می دانند.

۳- برای محتوای خود وقت کافی صرف نکرده اید

بسیاری از بازاریابان معمولاً بر روی جنبه های مختلف بازاریابی محتوا و برجسته سازی این جنبه ها متمرکز نمی شوند و به قدر کافی برای آن وقت نمی گذارند. اما اگر محتوایی نتواند نظر مخاطبان را جلب کند و با استقبال روبرو نشود، چگونه می تواند شما را به اهدافتان برساند؟ استقبال مخاطبان را از میزان مشارکت آن ها در بحث ها، افزایش تعداد مخاطبان، تعداد کلیک ها و… می توان دریافت.

پرداختن به جزئیات محتوا نیاز به صرف وقت کافی دارد. البته مقدار زمان مورد نیاز برای هر محتوا به طول محتوا، هدف آن و امکان جایگزینی سایر اهداف در آن، بستگی دارد.

راهکار

بر روی کیفیت محتوا متمرکز شوید و سعی کنید محتوای تولید شده، برای مخاطب آن قدر جذاب باشد که بتواند شما را به اهدافی که تعیین نموده اید برساند.

به عنوان مثال در هنگام ایجاد یک محتوای متنی، باید موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

  • خطاهای دستوری متن را برطرف نموده اید؟
  • ساختار بندی آن چگونه است؟
  • از تصاویر مرتبط و جذاب استفاده نموده اید؟
  • آیا این محتوا با هدف تعیین شده هماهنگ است؟
  • آیا این محتوا می تواند مخاطب را به انجام عمل دلخواه شما ترغیب کند؟
  • آیا موضوع محتوا برای مخاطبان شما مناسب است؟
  • آیا در این محتوا جنبه های جذابی وجود دارد که بتواند توجه مخاطبان را جلب نماید؟

۴- نادیده گرفتن سئو

سئو فرآیندی است که طی آن کیفیت سایت و محتوای شما هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو ارتقاء می یابد. اگر موتورهای جستجو نتوانند محتوای شما را بخوبی پیدا کنند و برای جستجوگران در رتبه های بالاتری نمایش دهند، پس محتوای شما به چه کاری می آید؟ بنابراین همزمان که به افزایش کیفیت (و کمیت) محتوا می پردازید باید به فکر بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو نیز باشید. به این ترتیب می توانید رتبه بندی خود را بهبود دهید و ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کنید.

راهکار

  • در سطح پیشرفته و بویژه در مورد کلمات کلیدی سخت و پررقابت، حتما نیاز به متخصص سئو دارید. که توصیه ما مراجعه به شرکتی معتبر و پیشرو در این زمینه است. مانند web24.ir
  • توجه کنید که در مورد برون سپاری سئو، اصلا ریسک نکنید زیرا افرادی که تخصص و سابقه کافی در این زمینه ندارند، ممکن است آسیب های سنگینی به سایت شما بزنند و توسط گوگل به عنوان سایت متقلب شناسایی شده و از نتایج جستجو خارج شوید.

اگر نمی توانید برای سئو هزینه کنید، می توانید لااقل برخی از نکات آن را فراگرفته و در سایت و محتوای خود رعایت کنید. به این منظور مقالات آموزش سئو در سایت وب۲۴ را مطالعه کنید.

۵- نادیده گرفتن مخاطبان

خیلی خوب است که برای بازاریابی محتوا سیاست های برنامه ریزی شده و سایتی مملو از محتواهای با کیفیت داشته باشید که همه نکات سئو نیز در آن لحاظ شده باشد اما همه این ها به هیچ نمی ارزد اگر این محتواها برای مخاطب شما مناسب نباشند. محتوایی که مرتبط با نیاز و خواسته های مخاطب نباشد، یعنی هدر دادن سرمایه و زمان که مطمئناً هیچ یک از شما علاقه ای به آن ندارید. پس دیگر وقت آن رسیده که مخاطبان خود را بشناسید و این شناخت را در سیاست های محتوایی خود دخیل کنید.

راهکار

قبل از فکر کردن به این که چه محتوایی بر روی مخاطبان تأثیر بیشتری دارد، بهتر است در مورد خود مخاطبان چیزهای بیشتری یاد بگیرید. تعریف و بررسی پرسونا را بلد باشید (بزودی در این مورد مطالبی خواهیم نوشت). در مورد روند تبدیل کاربر به خریدار اطلاعات خود را گسترش دهید و میزان تاثیر گذاری محتوای خود را در هر مرحله از این روند مورد بررسی قرار دهید. شما باید بتوانید خود را جای مشتری قرار دهید و همه چیز را همانگونه که او ممکن است ادراک کند، تجربه کنید. میزان درک شما از مشتری است که می تواند باعث موفقیت یا شکست استراتژِی بازاریابی محتوا شود. پس هرگز نباید آن را دست کم بگیرید.

۶- امتحان نکردن ایده های نو

اگر می خواهید استراتژی موفقی در بازاریابی محتوا داشته باشید نمی توانید از امتحان کردن ایده های نو خودداری کنید زیرا این فرصتی است تا بتوانید ایده های مختلف را البته در چهارچوب استراتژی خود آزمایش کرده و مؤثرترها را برگزینید و ادامه دهید.

راهکار

در جنبه های مختلف بازاریابی محتوا همواره روش های جدیدی را امتحان کنید و میزان تاثیر گذاری آن ها را بسنجید. مثلا این جنبه ها را در نظر بگیرید:

🔹بازاریابی ایمیلی ( برای بهبود اثربخشی کمپین های ایمیلی)
🔹تقویم محتوایی (برای یافتن بهترین جدول زمانی تولید محتوا)
🔹انواع محتوا (برای یافتن تاثیرگذارترین نوع محتوا)
🔹دعوت به اقدام یا همان Call To Action ( کدام CTA بازدهی بیشتری دارد؟)
🔹تیتر مطالب (برگزیدن تاثیر گذارترین عناوین)
🔹محتوای دیداری (انتخاب بهترین عکس ها و ویدئوها برای محتوا)
🔹زمان بندی (بهترین ساعت ها برای انتشار محتوا)
🔹درگیرکنندگی محتوا (کدام محتوا می تواند کاربران را بیشتر درگیر خود کند)

به عنوان مثال در بحث بازاریابی ایمیلی می توانید دو گروه مخاطبان تشکیل دهید و برای هر دسته ایمیل متفاوتی ارسال کنید. سپس ببینید که کدام ایمیل موفق تر و در افزایش نرخ کلیک تاثیر گذارتر بوده است. یا در مورد ترغیب کاربران به عمل دلخواه خود می توانید برای هر هدف پیش بینی شده، دو لینک متفاوت در نظر بگیرید و سپس ببینید که تاثیرگذاری کدام لینک بر مخاطبان شما بیشتر بوده است.

۷- عدم اندازه گیری کارایی محتوا

اگر استراتژی خاصی را در نظر گرفته اید و در راستای این استراتژی، محتوا تولید می کنید باید این توانایی را نیز داشته باشید که کارایی محتوای خود را از جهات مختلف مورد سنجش قرار دهید. و این سنجش حتما باید ملموس و با استفاده از اعداد و ارقام باشد. این کار می تواند بهترین جنبه های استراتژی شما را آشکار کند اما دستاورد مهم تر آن مشخص شدن جنبه هایی است که مورد اغفال قرار گرفته اند و باید هر چه زودتر اقدامی در مورد آنها صورت گیرد.

راهکار

از ابزاری مثل آنالتیکس گوگل تا ابزار آماری شبکه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی، هر کدام می توانند اطلاعات مفیدی را در مورد مخاطبان و رفتارهای آن ها در اختیار شما گذاشته و به شما نشان دهند که نرخ تبدیل کدام روش و کدام محتوا و کدام بستر بازاریابی محتوایی برای شما بیشتر بوده است.

 

۸- دست کم گرفتن محتوای دیداری

آیا می دانید پست هایی که حاوی حداقل یک تصویر هستند از نظر سئو بهتر عمل می کنند؟ عکس و ویدئو این روزها به یکی از بخش های مهم استراتژی بازاریابی محتوا تبدیل شده است. هر چند محتوای دیداری هنوز هم به عنوان مکملی برای محتوای متنی مورد استفاده قرار می گیرد اما استفاده از آن می تواند توجه مخاطب را جلب نموده و تاثیر گذاری محتوا را افزایش دهد.

راهکار

  • برای هر مطلبی که در سایت منتشر می کنید، حداقل یک عکس مناسب بزنید. اگر خودتان عکس مربوطه را ندارید می توانید با استفاده از جستجوی عکس گوگل عکس های مرتبط را جستجو کرده و استفاده کنید.
  • اینفوگرافی را فراموش نکنید. در یک اینفوگرافی ساده می توانید اطلاعات مفیدی را به سرعت و همراه با جذابیت به مخاطب منتقل کنید.
  • حتما تهیه ویدیو را در دستور کار خود قرار دهید. امروزه با گوشی های هوشمند و نرم افزارهای ساده می توان براحتی ویدیو ساخت و در سایت و شبکه های اجتماعی منتشر کرد.

۹- اهمیت ندادن به پخش و توزیع محتوا

راحت ترین راهی که می توانید با آن استراتژی خود را به شکست بکشانید این است که پخش و توزیع محتوا را نادیده یا دست کم بگیرید. اگر محتوای شما بین مردم پخش نشود، مخاطبان چطور می توانند آن را ببینند؟

بهتر است برای پخش و انتشار محتواهایی که مهجور مانده و مورد استقبال قرار نگرفته اند فکری بکنید. این کار قطعا در رسیدن به اهدافتان به شما کمک می کند.

راهکار

راه های مختلف انتشار و پخش محتوا را بررسی و امتحان کنید. تلاش خود را به انواع رسانه های زیر تقسیم کنید:

  • رسانه های پولی؛ که باید برای پخش آگهی یا محتوای خود به آن ها هزینه پرداخت کنید. مانند رپورتاژ آگهی در وبلاگ های معتبر مرتبط و یا در همین کانال های تلگرامی و … و یا حتی نتایج پولی جستجوی گوگل
  • رسانه هایی که متعلق به خودتان است؛ مانند سایت و کانال و پیج خودتان در تلگرام و اینستاگرام و غیره
  • رسانه هایی که متعلق به دیگران است اما بدون هزینه هستند؛ مانند شبکه های اجتماعی دوستان و همکاران و از همه مهم تر و مؤثرتر مشتریان که در واقع همان تبلیغ دهان به دهان است و بیشترین فایده را برای شما خواهد داشت. همچنین انجمن ها و گروه ها. در این زمینه روی سایت ها و رسانه هایی که محصولات و خدمات شما را نقد و بررسی می کنند نیز می توانید حساب کنید.

همه این بخش ها اهمیت یکسانی دارند و برقراری تعادل میان این سه بخش می تواند شانس موفقیت شما را به حداکثر ممکن افزایش دهد.

در پایان این مبحث به این نکات نیز توجه کنید:

  • حتما نباید از همه پلتفورم های رسانه ای برای بازاریابی محتوا استفاده کنید و مثلا همزمان در سایت و فیسبوک و اینستاگرام و توییتر و تلگرام و غیره وقت و انرژی بگذارید. بهتر است با بررسی مخاطبان و قالب هر یک از این رسانه ها، مواردی را که برای موضوع و محتوای شما مناسب تر است انتخاب کنید. جایی که بهتر در معرض دید مخاطبان هدفتان قرار می گیرید.
  • نکته مهم دیگر این که یک بار پخش کردن محتوا کافی نیست و باید ترویج و تبلیغ آن را بارها و بارها تکرار کنید.

همانطور که دیدید بازاریابی محتوا ترکیبی است از تولید محتوا، پخش مناسب محتوا، تعامل با مخاطبان و آزمودن و بررسی جنبه های مختلف آن. اگر فکر می کنید همه این موارد را پشت سر گذاشته اید پس دیگر وقت آن رسیده که در استراتژی خود، یک گام جلوتر بگذارید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن ها برای رشد و توسعه کسب و کار خود در عمل نیز استفاده کنید.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 04 ژانویه 2017
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.