فاکس بلاگ

پیام گوگل درباره Accelerated Mobile Page – AMP pages

 پیام گوگل درباره Accelerated Mobile Page – AMP pages

گوگل اخیرا ایمیلی با عنوان زیر به وب مستران سرچ کنسول ارسال کرده :

Create AMP pages to be shown in Google Search for seorooz.net

AMP Page مخفف چیست و به چه معناست؟

Accelerated Mobile Page

به معنی صفحات پر سرعت و استاتیک موبایلی که تفاوت هایی در تگ های HTML و Javascript و Caching دارند. پروژه AMP به رهبری گوگل حدود ۱۰ ماه پیش یعنی مهر ۹۴ (اکتبر ۲۰۱۵) شروع شده و کاملا Open Source هست و اگر شما در این زمینه، Developer هستید، میتونید در توسعه این پروژه کمک کنید.(مشاهده لینک Github).مستندات این پروژه هم در این لینک مشاهده کنید.

آیا جای نگرانی هست؟

متاسفانه بسیاری از وب مستران کشورمان، هر پیام گوگل را برابر با اخطار می دونن! و فکر می کنند، هر ایمیل از سمت گوگل یا هر اروری که در سرچ کنسول نمایش داده می شه، یک اخطار هست و خطر پنالتی شدن و افت رتبه بوجود اومده و ارباب بزرگ(گوگل!!) بر اونها خشم گرفته! و چنین طرز تفکری به خاطر عدم آگاهی و شناخت وب مستران با دنیای وب هست.چنین وب مستر هایی فکر می کنند، پیام(Message) یعنی اخطار(Warning!). تصور می کنند هر چیز قرمز رنگی یعنی خطر پنالتی شدن! این وب مسترها نمیتونن تفاوت اطلاع رسانی و اخطار رو به درستی درک کنند و ذره ای، پیام های سرچ کنسول رو مطالعه نمی کنند و حتی اگر مهارت زبان انگلیسی خوبی ندارند،طوری در Google Translate ترجمه می کنند، که جمله ترجمه شده و فعل و فاعل هاش، شبیه به جمله ای بشه که در ذهن خودشون هست!

اما جواب خیر هست! هیچ جای نگرانی نیست! هیچ خطری رتبه وب سایت شما رو چه در موبایل چه در دسکتاپ، تهدید نمی کنه.

پس چرا گوگل این پیام رو داده؟

حدود ۱۰ ماه پیش بحث AMP Pages توسط گوگل شروع شد.(اطلاعات بیشتر در این لینک)به این علت که صفحات وب، همچنان برای موبایل سنگین هستند و کاربران موبایلی مشکلات UX زیادی با صفحات وب سازگار با موبایل دارند.از این رو، بحث AMP توسط گوگل به وجود اومد.این صفحات کلید بازگشت به صفحه گوگل رو دارند و با علامت طوسی رنگ AMP در نتایج گوگل ظاهر میشن(مثل Mobile Friendly).

گوگل توضیحاتی بیشتری در این لینک داده که این پست گوگل، همین سه شنبه یعنی ۱۸ مرداد ماه منتشر شده.

به طور خلاصه، این پیام صرفا یک توصیه از سمت گوگل هست برای UX و تجربه کاربری بهتر برای بازدید کنندگان موبایلی شما.همین! هیچ ربطی به رتبه بندی و سئو نداره.AMP یک امتیاز هست برای UX موبایلی شما.نداشتن صفحات AMP یک نقص یا کمبود نیست.

آیا ایجاد صفحات AMP ضروری هست؟

خیر! هیچ ضرورتی نداره! صرفا یک امکان ویژه هست برای کاربران موبایلی شما.شما سعی کنید همون صفحات سازگار با موبایل خودتون رو به شدت برای کاربر از نظر سرعت و راحتی کار بهینه کنید.در عین حال اگر وقت اضافی دارید یا علاقه دارید خیلی به روز حرکت کنید و کاربران موبایلی راضی تری نسبت کاربران فعلیتون داشته باشید، میتونید برای ساخت صفحات AMP برای وب سایتتون اقدام کنید.

آیا سایت های ایرانی این کار رو انجام دادند؟

متاسفانه ما ایرانی ها خارجی پرستیم! فکر می کنیم آدمهای اونور آب آدمهای خیلی خفنی هستند و ما ایرانی ها عقب مونده ذهنی هستیم.به عبارتی مرغ همسایه غاز هست!در میان مردم (نه دولت ها) اگر یک خارجی یه کار بیخودی انجام بده، میگیم، حتما یچیزی هست که این کار رو کرده.ولی اگر یک ایرانی کار درست و مفید و جدیدی انجام بده، میگیم حتما از یکی کپی کرده! کلا عادت به خود تخریبی و زدن توی سر خودمون داریم! بعدا هم معترض هستیم که چرا دنیا همش تو سر ما میزنه!وقتی خودمون داریم تو سر خودمون میزنیم نمیتونیم انتظار داشته باشیم دیگران تو سر ما نزنند!همیشه هم عادت داریم بگیم تقصیر رو به دیگران حواله کنیم! یک لحظه دوربین رو سمت خودمون نمیچرخونیم که ببینیم تقصیر خود ما چیه!بگذریم…

پیام گوگل به تازگی و در همین چند روز اخیر برای وب مستران سرچ کنسول ارسال شده و خیلی ها از این پروژه خبر نداشتند.

پروژه AMP زمان زیادی نیست که شروع شده و هنوز در کل جهان، تعداد خیلی کمی از سایت ها، دارای نسخه AMP هستند.بدون شک در گوشه و کنار دنیا و هر کشوری، تعداد کمی وب سایت که مجهز به صفحات AMP هستند وجود داره و سایت هایی که از قبل این کار رو انجام دادند، قبل از پیام و پیشنهاد گوگل، اقدام به ایجاد صفحات AMP کرده بودند.باز هم تاکید می کنم پیام و پیشنهاد گوگل.نه اخطار و تهدید گوگل!

اگر AMP تاثیری در سئو و رتبه نداره، در چه چیزی تاثیر داره؟

در UX . راضی نگه داشتن کاربر، به طور غیر مستقیم در سئو و رتبه موثر هست.و بیشتر از هر چیزی در فروش و افزایش نرخ تبدیل یا همون Customer Rate .ولی تاکید می کنم، نداشتن AMP به معنی این نیست که کاربران شما ناراضی هستند یا اینکه فروش و سئو و رتبه شما در خطر هست و اگر این کار رو نکنید، رتبه یا فروش شما افت خواهد کرد! هرگز چنین نیست! شاید شما به صدها روش دیگه، کاربرانتون رو راضی نگه داشتید و UX فوق العاده ای داشته باشید و رقبای شما در آینده، با ایجاد صفحات AMP هنوز به گرد پای UX قوی شما که AMP هم ندارید، نرسند!

 

  •      
  • رضا ایرانی
  • 11 سپتامبر 2017
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.