فاکس بلاگ

غرور، آفت سئوکاران و فعالان حوزه IT

 غرور، آفت سئوکاران و فعالان حوزه IT

قرار نیست همیشه از تگ و بهینه سازی داخلی و محتوا و بک لینک صحبت کنیم.من شخصا از آدم آهنی بودن خیلی بدم میاد،فناوری باید تو مشت ما باشه.نه اینکه ما تو مشت فناوری باشیم.ما الان به خاطر اثبات شخصیت و هویت خودمون، دست به دامن چیزایی که بلد هستیم میشیم و پشت دانشمون قایم میشیم که شخیصیت حقیقمون که همیشه با آهنگ گوش دادن، شلوغ کردن دور و اطراف و روش های دیگه، ازش فرار می کنیم، رو نشه!

نمی دونم چقدر با مدیرای IT کار کردید یا شاید خودتون یه مدیر IT هستید. شما هم برای تعیین قیمت یا نظر کارشناسی درباره موضوعی که توش تخصص ندارید، به خوندن چند تا مقاله اکتفا می کنید؟.من قصد جسارت به مدیران IT ندارم.خود من هم گاها شاید چنین رفتارها و فکر هایی دارم و داشتم.یعنی اول از همه ، مخاطب مطلب خودم، خود من هستم!

حضرت علی (ع) می فرماید: انسان خود پسند و خود بین عقل ندارد. و همچنین می فرماید: بدترین آفات عقل تکبر ورزی است..دقت می کنید؟ایشون، انسان مغرور رو بدون عقل توصیف می کنن.یعنی غرور رسما، نشانه بی عقلیه.شاید در نگاه اول خیلی تند به نظر بیاد.اما وقتی ریز شیم می فهمیم، کاملا درسته.کسی که مغروره، یادش رفته که یه زمانی، به جایی که الان رسیده، نرسیده بوده.یادش رفته که خیلی ها ازش بهتر بودن، و الان بدتر شدن.یادش رفته خودش زمانی موقعیت الان رو نداشت و حواسش نیست که ممکنه دیگران بر اون پیشی بگیرن.اینها معادلات ساده زندگیه که هر آدمی و حتی هر کودکی، می تونه درک کنه.اما کسی که مغروره، پرده ای جلو چشمش قرار می گیره که اینها رو نمی بینه.در نتیجه بخشی از خرد و تعقل اون آدم، از بین میره.خود من که دارم این مطلب رو می نویسم، ممکنه با خودم بگم، من که میگم غرور بده، پس مغرور نیستم و خوبم.خود این فکر غروره و هر لحظه ممکنه هر آدمی رو گرفتار کنه.

وقتی از بیل گیتس، پرسیدن، فکر می کنی از شما و شرکت شما، بهتر(تو حوزه هایی که مایکروسافت موفق هست) می تونه ظهور پیدا کنه؟بیل گیتس، گفت قطعا.فقط دوست دارم، این اتفاق دیر تر بیفته!

وقتی کسی مغرور شد، نقطه عقب گردش هم شروع میشه.

حالا همه اینها چه ربطی به سئو داشت؟

اول از همه اینکه، لزوما، نیاز نیست ربطی به سئو داشته باشه.بذارید یکم به ذهنمون استراحت بدیم و کمی از بالاتر نگاه کنیم.

دوم اینکه، ربطش اینجاست که سئو بر خلاف بقیه دانش ها در سطح پیشرفته و حرفه ای و رقابتی، هیچ منبع کامل و ۱۰۰ درصد درستی نداره.کلا یه کار و دانش مبتنی بر تحقیقات و آزمایش هست و مدام هم تغییر میکنه و ماه به ماه و سال به سال و به ازای هر سایت هم، نسخش فرق می کنه.به خاطر همین ویژگیش، ممکنه هر کس به یه تجربیات و دانشی برسه و فکر کنه، که از بقیه بیشتر بلده و بقیه ازون دانش کمتری دارن.ممکنه، یه نفر با چند تکنیک که یاد گرفته، بتونه به خیلی های دیگه برتری پیدا کنه و با خودش تصور کنه، که بقیه چقدر کم هوش و من(من نوعی) چقدر باهوش و زرنگ هستم.اینجاست که پرده ای به نام غرور میاد جلوی چشم.در نتیجه کسی که در حوزه سئو، فعالیت می کنه، خیلی بیشتر، مستعد مغرور شدن هست.

یاهو و بینگ هیچ وقت فکر نمی کردن، گوگل از راه برسه و کل عظمت و قدرت اونها رو نابود کنه.گوگل وقتی اندروید رو تو گوشی ها، جا مینداخت، به فکر برتری جویی نبود.به فکر بقا بود! به فکر اینکه، بتونه سهم خودش رو در بازار حفظ کنه!و با تلاشش تو همه گوشیای تلفن همراه دنیا، یعنی تک تک آدمای کره زمین از هر قشری جا گرفت.گوگل هم با این همه قدرت و عظمت، مغرور نبوده و نیست!

 

اکثر ما (خود من) می دونیم غرور بده، و فکر می کنیم آدم مغروری نیستیم.ولی حقیقتا هستیم.فقط با خودمون فکر می کنیم که مغرور نیستیم.اما توی قلبمون هستیم.نشون به این نشون که خیلی اوقات، خیلی زود به یه حرفی که مخالف با نظر ماست واکنش نشون میدیم و اصرار داریم، به طرف مقابل بگیم، تو اشتباه می کنی و حرف من درسته یا به یه شکلی این رو القا کنیم که تو، کمتر از من بلدی.

بیایید از این به بعد،حتی فقط سعی کنیم، که مغرور نباشیم. تا همیشه پیشرفت کنیم.به خاطر منفعت شخصی خودمون هم که شده مغرور نباشیم.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 22 اکتبر 2017
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.