فاکس بلاگ

سئو چیست؟

 سئو چیست؟

seo را اینگونه تعریف میکنیم

سئو فارسی شده کلمه SEO و مخفف عبارت Search Engine Optimization می باشد

به پارسی معادل بهینه سازی برای موتور های جستجو می باشد.یعنی شما کارهایی انجام دهید که گوگل (موتور جستجوی برتر و محبوب دنیا بخصوص ایران)، سایت شما را در صدر نتایج خود در صفحه اول، با عبارت ها و کلمات مرتبط با موضوع شما قرار دهد.

√ فرض کنید یک فروشگاه فیزیکی مانتو تاسیس کرده اید و از نظر دکور، اجناس، و نیروها و قیمت سنگ تمام گذاشته اید.اما فروشگاه شما به طور پیش فرض هنگام تاسیس پشت کوه قرار داد.تعجب نکنید! بله پشت کوه! شاید روزانه چند موجود زنده و خزنده و موریانه و پرنده از فروشگاه شما گذر کنند.

وقتی سایت خود را سئو کنید مثل این است که فروشگاه مانتو شما، از پشت کوه، به قلب میدان هفت تیر تهران، منتقل شود.(جایی که عده بسیاری در طول روز برای مشاهده و خرید مانتو مراجعه می کنند)

√در این حالت، بسیاری از انسان ها هنگام گذر شما را می بینند و وارد فروشگاه شما می شوند و بسیاری نیز تنها به قصد خرید مانتو، وارد فروشگاه شما می شوند.

یک سایت در ابتدای تاسیس، توسط هیچ کس دیده نمی شود.برای افزایش بازدید نیازمند سئو هستید.سئو موجب می شود سایت شما توسط کسانی که به دنبال شما می گردند دیده شود و کاربران و مشتریان خود را بدست آورید.

حالت بهتر سئو، برندینگ(مشهور کردن سایت) است که دارای هزینه خیلی زیادی می باشد.شاید یک سایت در ابتدا به برندینگ نیاز نداشته باشد.اما سئو لازمه حتمی زندگی وب سایت است.

آیا میدانستید سئو فقط مختص به یک صفحه در سایت نمیباشد؟!

بهینه سازی سایت مختص به تمامی پیجها و صفحات لندینگ پیج (منظور از صفحات لندینگ صفحاتی هستند که غیر از صفحه اصلی ) میباشد.یکی از مهمترین عواملی که اکثرا به آن توجه نمیکنند و فکر میکنند فقط بر روی صفحه خواص یا صفحه اصلی باید یک سری از کلمات کلیدی را بالا بیاورند.

کمی در مورد چگونگی ساخت و ایجاد انواع صفحات توضیحاتی مینویسم که بتوانید مشتریان خود را به مشتریان واقعی تبدیل نمایید

مطمئنا اهمیت صفحات لندینگ و ایجاد صفحات لندینگ حرفه ای در موفقیت و افزایش نرخ تبدیل کاربران به مشتریان در یک وب سایت بر هیچ کسی پوشیده نیست، اما آنچه که بیش از هر چیز حائز اهمیت است چگونگی ایجاد این صفحات است. اینکه چگونه صفحات لندینگ را ایجاد کنیم و چه نکاتی را در ایجاد آنها رعایت کنیم که این صفحات بتوانند عملکرد موفقی در وب سایت ما داشته باشند مساله ای است که تا حدودی برای بسیاری از ما چالش بر انگیز است.
من در این مقاله قصد دارم نکاتی را در رابطه با ایجاد صفحات لندینگ برای شما ذکر کنم که حاصل سال ها تلاش و تجربه و صرف هزینه های بسیار در این زمینه است. نکات ذکر شده در این مقاله در وب سایت های مختلفی آزموده شده اند و همواره موفقیت آمیز بوده و افزایش نرخ تبدیل کاربران به مشتریان را برای صاحبان وب سایت ها به همراه داشته اند.
Header
هدر به بالاترین بخش صفحات سایت گفته می شود که باید تا حد امکان باریکتر باشد تا جای کمتری از بخش بالایی صفحه که کاربران بدون اسکرول کردن قادر به دید آن هستند را اشغال نماید.
دو المان اصلی سایت باید در هدر صفحه جای داده شوند، لوگوی سایت یا برند مرتبط و کلید CTA یا Call to action. لوگوی باید در متنها سمت چپ و کلید CTA باید در منتها الیه سمت راست هدر قرار بگیرند.
کلید CTA و نوشته های آن باید از سایر المان های سایت بزرگتر بوده و فونت نوشته های آن ها درشت تر باشد تا در نگاه اول کاملا در دید بیننده خود نمایی کنند. برای تجارت های محلی بهتر است که تلفن تماس آنها نیز در نزدیکی کلید CTA درج شود. البته درج تلفن تماس نباید بدین صورت باشد که تنها تلفن تماس در بالای صفحه قرار داده شود بدون آنکه تلاشی برای متقاعد کردن کاربر به تماس انجام شده باشد. شما باید به کاربران یک دلیل منطقی بدهید که با شما تماس بگیرند. باید در کنار آن عباراتی نوشته شود که کاربر را به تماس گرفتن ترغیب نماید. برای مثال شما می توانید عباراتی مثل “برای دریافت کد تخفیف همین الان تماس بگیرید” یا ” برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید” و … را به عنوان عبارت ترغیب کننده کاربران استفاده نمایید.
تصاویر و ویدیوها
در زیر عنوان اصلی متن در سمت راست صفحه شما می توانید یک تصویر یا ویدیوی مناسب قرار دهید. البته این ویدیو یا تصویر می تواند در بالا یا در پایین عنوان اصلی قرار داده شود و در هر دو صورت حضور آن می تواند در صفحه مفید باشد و نرخ تبدیل کاربران به مشتریان را افزایش دهد و هر دوی این محل ها مورد آزمایش قرار گرفته اند و نتایج آنها تفاوت چندانی با هم ندارد.
شاید بپرسید دلیل قرار دادن یک ویدیو یا تصویر در بالای صفحه چیست؟ خب در پاسخ به این سوال باید به شما بگویم که تاثیر المان های دیداری در صفحات وب سایت بر هیچ کس پوشیده نیست و همه ما بارها و بارها در مقالات خوانده ایم که المان های دیداری در جلب نظر کاربران تاثیر بسیاری دارند. حال آنکه قرار دادن یک ویدیو یا تصویر در بالای صفحات لندینگ به منزله رو کردن یک برگ برنده است، یعنی شما آنچه را که می خواهید ارائه نمایید به جذاب ترین شکل و بهترین شیوه در بالای صفحه ارائه می نمایید.
شما با ارائه یک ویدیو یا تصویر در بالای صفحه علاوه بر جلب نظر مشتریان، آنچه را که می خواهید ارائه کنید بجای ایجاد آن در قالب متن که عموما برای کاربران چندان جذاب نیست در قالب یک ویدیو یا تصویر که ذهن بیننده را بیشتر مجذوب خود می نماید ارائه می کنید. اگر شما تصمیم گرفتید که به عنوان المان دیداری در بالای صفحه از یک ویدیو استفاده کنید باید سعی کنید که ویدیو شما تا حد امکان کوتاه و کمتر از یک دقیقه باشد. در هر صورت به خاطر داشته باشید که المان دیداری شما باید به بهترین شکل محصولات یا خدمات یکه شما عرضه می نمایید و مزایایی که برای کاربران دارد را نمایش دهد.
عناوین و زیر عنوان ها
مهم ترین عناصر در صفحات لندینگ عنوان ها می باشند زیرا بیشتر از سایر نوشته های درون این صفحه خوانده شده و مورد توجه قرار می گیرند و در برقراری ارتباط موثر با کاربران بسیار تاثیر گذار هستند. در واقع عناوین و زیر عنوان ها هستند که تعیین می کنند کاربر ما بقی متن های موجود در صفحه را مطالعه می کند یا خیر.
ایجاد عناوین و زیر عنوان ها مقوله ای است که مقالات متعددی درباره آنها نوشته شده است. ایجاد عناوین نیاز به مهارت خاص و مطالعات بسیاری دارد و باید با تعمق و تفکر بسیاری انجام شود. در ایجاد عناوین و تیتر ها باید پارامترهای بسیاری لحاظ شود، مثلا باید به جذابیت و کوتاه بودن آن توجه شود، در عین حال باید به جامع و شامل بودن آن نیز پرداخته شود. علاوه بر این باید مخاطبان وب سایت و سن و جنسیت و صنف کاری آنها نیز در ایجاد این المان ها توجه شود.
یکی از فرمول هایی که برای ایجاد عناوین اصلی و زیر عنوان ها در بسیاری از وب سایت های موفق استفاده می شود به شرح زیر است:

  • آیا می خواهید {مزیت اول}، {مزیت دوم}، {مزیت سوم} و ….؟
  • اگر پاسخ شما بله است {بخواهید کار مد نظر شما را انجام دهند}.
  • خب برای روشن شدن این روش یک مثال برای شما می آوریم:
  • “آیا می خواهید در کمتر از ۵ دقیقه نزدیک ترین فروشگاه لوازم خانگی در نزدیک ترین محل نسبت به خود را بیابید؟”
  • “اگر پاسخ شما بله است به اپلیکیشن ما مراجعه نمایید”.

مثال دیگر:
“آیا می خواهید اینترنت با سرعت بالا و حجم نا محدود برای زمان یک سال دریافت کنید؟”
“پس با ما تماس بگیرید”

به خاطر داشته باشید در بکار گیری این فرمول باید منافع مشتری را در جمله اول بگنجانید و سپس منافع خود را در کاری که می خواهید کاربر پس از دادن پاسخ بله به سوال شما انجام دهد بگنجانید.
مبحث ایجاد تیترها و عناوین مبحث گسترده ای است که آوردن آن در این مقاله به دور از حوصله خوانندگان است اما مقالات بسیاری در این باره وجود دارد که نکات سودمندی در رابطه با ایجاد عناوین و زیر عنوان ها برای کاربران مطرح می نماید.
بدنه متن و ایجاد لیست های بالت دار
بدنه متن به سایر نوشته هایی گفته می شود که در زیر عناوین در هر بخش قرار داده می شوند. این نوشته ها تکمیل کننده و توضیح دهنده عناوین و تصاویری هستند که در صفحه قرار داده شده اند. یعنی کاربران پس از آنکه توسط المان های دیداری و عناوین صفحه به مطالب صفحه علاقه مند می شوند متن های بدنه را مطالعه می کنند. البته باید به خاطر داشته باشید که اغلب کاربران تمامی نوشته های موجود در صفحه را مطالعه نمی نمایند بلکه تنها نگاهی گذرا و سطحی به نوشته ها می اندازند از این رو ایجاد لیست های بالت دار در صفحه می تواند از دو جهت مفید باشد:
اول آنکه مطالب به گونه ای خلاصه ارائه می شوند و خوانندگان معمولا لیست های بالت دار را که دارای جملات کوتاه طبقه بندی شده هستند مطالعه می نمایند.
دوم آنکه شما می توانید مطمئن باشید که به احتمال ۸۰% آنچه را که در این لیست های می نویسید کاربران مطالعه می نمایند.
فقط باید دقت داشته باشید که تا حد ممکن جملات مربوط به لیست های بالت دار را کوتاه و خلاصه بنویسید و در آنها بیشتر بر منافع کاربران تاکید داشته باشید و به گونه ای منافع خود را در گرو منافع کاربران قرار دهید.
فرم Opt-in
تمامی کسانی که به صفحات لندینگ شما مراجعه می کنند قصد خرید در همان روز و لحظه را ندارند برخی صرفا از روی علاقه و یا از روی کنجکاوی به محصولات و خدمات شما وارد وب سایت شما شده اند و اصلا قرار نیست که خریدی انجام دهند، خب شما برای این افراد چه برنامه ای دارید؟ بهترین راه برای جذب این افراد ایجاد یک فرم Opt-in در صفحه لندینگ است که آنها بتوانند در آن ثبت نام نمایند و شما بتوانید با آنها در تماس باشید، لذا شما باید یک کلید CTA کاملا رویت پذیر از لحاظ اندازه رنگ و سایز نوشته ها در محلی که کاملا در دید کاربران باشد برای عضویت کاربران فراهم نمایید. شما باید برای آنکه این افراد را جذب نمایید و آنها را متقاعد کنید که در فرم Opt-in شما ثبت نام نمایند مزایایی را برای آنها در نظر بگیرید. مثلا می توانید در ازای ثبت نام اجازه دانلود یک فایل آموزشی مثل کتاب یا مقاله یا ویدیویی که خودتان آن را ایجاد نموده باشید را بدهید. در هر صورت شما باید منافعی برای کاربران ایجاد کنید که آنها تمایل به عضویت داشته باشند.
فرم Opt-in شما باید بسیار مختصر و مفید باشد و ثبت نام در آن وقت چندانی از کاربران نگیرد. شما باید از پرسیدن جزییات اطلاعات کاربران بپرهیزید و تنها به اطلاعات اولیه اصلی کفایت کنید. تعداد سوالات و جاهای خالی در فرم Opt-in خود را تا حد ممکن کمتر و پاسخ گویی به آنها را ساده تر نمایید. با استفاده از این کار می توانید لیست ایمیلی فراهم کنید که شما را در پروسه ایمیل مارکتینگ یاری نماید.
ارائه اسنادی برای جلب اعتماد
در زیر فرم Opt-in شما می توانید اسناد و مدارکی برای جلب اعتماد مشتریان و بازدید کنندگان ارائه کنید که آنها را به این باور برساند که وب سایت شما و تجارت شما معتبر است. برای این کار شما می توانید در زیر فرم Opt-in اسنادی مثل گواهی نامه های کیفیت که از ارگان های مختلف دریافت نموده اید، تقدیر نامه های مختلفی که دریافت نموده اید، و هر گونه سند یا مدرک معتبری که دلیلی بر اعتبار تجارت شما باشد ارائه نمایید. علاوه بر این شما برای جلب اعتماد مشتریان می توانید از مشتریان خود بخواهید فایل های صوتی یا ویدیویی مبنی بر رضایت خود از خریدی که انجام داده اند برای شما ارسال نمایند و شما آنها را به عنوان یک فایل جامع در صفحات خود قرار دهید. علاوه بر این شما می توانید یک فرم نظرات مشتریان ایجاد کنید که در آن مشتریان بتوانند نظرات خود را با ذکر نام خودشان درباره محصولات شما ثبت نمایند.
ایجاد CTA ثانویه
در انتهای صفحه و پس از آنکه مطالب صفحه به اتمام می رسد شما باید یک کلید CTA دیگر نیز قرار دهید. این امر موجب می شود آن دسته کاربرانی که تمامی محتوای صفحه را با دقت مطالعه نموده اند و به انتهای صفحه رسیده اند و یا کسانی که به صورت کاملا سطحی مطالب شما را تا انتها مرور کرده اند نیازی به بازگشت به ابتدای صفحه برای کلیک کردن بر روی دکمه CTA نداشته باشند. دقت داشته باشید که شما در کنار CTA که در انتهای صفحه قرار می دهید نیز باید خلاصه ای از مزایا را ذکر نمایید و اطلاعات تماس خود را نیز در زیر کلید CTA قرار دهید.
قرار دادن لینک ها در انتهای صفحه لندینگ
اگر شما بنا به هر دلیلی ملزم به انتشار تعدادی لینک در صفحات خود هستند بهتر است این لینک ها را با کوچکترین فونت ممکن در انتهای صفحه لندینگ خود قرار دهید. قرار دادن این لینک ها در انتهای صفحه موجب می شود که شما با قرار دادن مطالب اضافه در بخش های میانی صفحات خود تمرکز کاربران را بی دلیل به مطالب غیر مرتبط جلب نکنید.
بهترین جا برای قرار دادن لینک های تبلیغاتی که به خاطر گوگل ملزم به قرار دادن آنها در صفحات وب سایت هستیم در انتهایی ترین بخش صفحات وب سایت است که کاربران پس از آنکه تمامی مطالب صفحه را مطالعه نمودند و تا حدودی کار ما با آنها تمام شد در صورت تمایل توجه خود را معطوف به دیگر لینک ها نمایند.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 30 آگوست 2017
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.