سئو با استفاده از پینترست
شبکه اجتماعی پینترست در ابتدا مورد توجه بانوان قرار گرفت ولی با گسترش بیشتر جایگاه خود را در میان مردان نیز باز کرد و به فضایی مناسب جهت یافتن ایده های نو و خلاقانه تبدیل شد. توجه زیاد کاربران اینترنت به پینترست و امکانات متفاوت آن سبب شده که فضای مناسبی جهت سئو و جذب بازدیدکنندگان به سایت اصلی فراهم نماید. دراین مقاله می آموزیم که چگونه از پینترست برای بهبود سئوی سایت خود بهره ببریم.
۷۰% مردم از پینترست برای ایده گرفتن برای خرید خود استفاده می کنند این در حالی است که فقط ۱۷% کاربران فیس بوک چنین استفاده ای از فیس بوک دارند. با قرار دادن محصولاتتان در این سایت ها شانس بزرگی برای شناخته شدن، مورد پسند قرار گرفته شدن، به اشتراک گذاشته شدن و خریداری شدن محصولاتتان ایجاد می شود اما قبل آن چند نکته وجود دارد که می باید به آن توجه کنید.جعبه جستجو یکی از امکانات پینترست است که بیشترین استفاده را در این شبکه احتماعی دارد. برای مطمئن شدن از اینکه حساب کاربری شما، پین ها و بُرد تان کلیک می خورد و مورد بازدید قرار می گیرد می بایست آن را با کلمات کلیدی مطمئن بهینه سازی کنید. همچنین بُرد شما در پینترست به وسیله ی موتور های جستجویی نظیر گوگل نیز به نمایش گذاشته می شود که این موضوع برای بازاریابان بی نظیری چون شما یک فرصت فوق العاده به حساب می آید.
بسیاری از صاحبان تجارت های بزرگ و کوچک از پینترست به عنوان یک فرصت برای سرمایه گذاری استفاده کرده اند. آیا شما حساب کاربری و پین ها وبُرد های خود را بهینه سازی کرده اید؟
در این مقاله به ۱۵ مورد راهنمایی ، برای بهینه سازی سئوی حساب کار بری، پین ها و صفحه شخصی تان در پینترست پرداخته شده است.
۱- بُردهای محصولات خود را برای موتور های جستجو قابل رویت کنید
قبل از اینکه بیشتر از این مسئله را باز کنیم بهتر است اول مطمئن شوید که موتورهای جستجو می توانند صفحه شما را پیدا کنند. من نمی خواهم شما وارد مسائل فنی پیچیده ی بهینه سازی سئو در پینترست شوید در صورتی که هنوز در موتورهای جستجو یافت نمی شوید. برای اینکار وارد تنظیمات حساب کاربری خود شوید ،در بخش تنظیمات خصوصی شما گزینه ای وجود دارد که به وسیله آن می توانید پروفایل خود را از دید موتورهای جستجو یی مثل گوگل پنهان کنید، قطعا شما به عنوان فردی که قصد انجام تجارتی را دارد تصمیم ندارید که این گزینه را فعال بگذارید، بنابراین مطمئن شوید که این بخش همانند تصویر زیر گزینه “No” را نشان می دهد.
۲- یک حساب کاربری تجاری در پینترست بسازید
اگر شما به دلیل تجارت وارد پینترست شده اید می بایست حساب کاربری تجاری داشته باشید. حساب کاربری تجاری در نوامر پیش معرفی شد که در بسیاری از ویژگی ها به جز چند مورد دقیقا مشابه حساب کاربری ساده است. با وجود حساب کاربری تجاری، وب سایت شما راحت تر مورد تایید قرارمی گیرد و به امکاناتی از جمله analytics و rich pins (که کمی بعد در رابطه با آن صحبت می کنیم) که به تازگی معرفی شده اند دسترسی می یابید. حس من این است که با وجود رشد زیادی که پینترست داشته در آینده فواید بیشتری برای صاحبان سایت ها، پیدا خواهد کرد.
حساب کاربری تجارتی پینترست رایگان است و طرز استفاده آن به راحتی استفاده ازیک صفحه کاربری شخصی است. پیشنهاد من به شما این است که اگر می خواهید از این سایت بیشتر از یک استفاده شخصی بهره ببرید از حساب کاربری تجاری استفاده کنید.
۳- نام حساب کاربری تجاری خود را بهینه سازی کنید
مطمئن شوید که شرکت شما براحتی در نتایج جستجوی پینترست یافت می شود. هنگامی که حساب کاربری خود را راه اندازی می کنید از نام تجاری کامل خود استفاده کنید. شما همچنین می بایست از نام تجاری خود در آدرس url صفحه استفاده نمایید. اگر نام انتخابی شما هنوز در پینترست استفاده نشده است (چرا که تجارت های زیادی در این شبکه اجتماعی هیجان انگیز وجود دارند) هرچه سریع تر آن را بگیرید.
اگر نام تجاری انتخابی شما طولانی است و شما قصد دارید که آن را کوتاه شده به کار ببرید، ابتدا مطمئن شوید که قابل شناسایی خواهد بود، طول نام کاربری بهینه بین ۳ تا ۱۵ حرف است.
۴- کلمات کلیدی خود را در بخش “درباره” صفحه به کار ببرید
بخش” درباره ” یا About ممکن است در نتایج جستجو ها به نمایش گذاشته شود. از این فرصت، هوشمندانه استفاده کنید، شما در این بخش می توانیدتا ۲۰۰ حرف به کار ببرید بنابراین نوشته ی شما باید کوتاه ،واضح و شامل کلمات کلیدی باشد.
می توانید به صفحه Carnival Cruise Lines سری زده و متوجه شوید که چقدر هوشمندانه از این بخش محدود استفاده کرده اند آنها نوشته اند که چه کسانی هستند، چه کاری انجام می دهند و چرا مشتری ها باید آنها را دنبال کنند. آنها در این بخش از نام شان و کلمه کلیدی اصلی شان یعنی” سفر” استفاده کرده اند و با استفاده از تصویر طنزی که لگوی تجارت شان است کار را به سرانجام رسانیده اند.
همچنین مطمئن شوید که آدرس وب سایت خود را ذکر کرده اید، شما می توانید با ذکر مکان جغرافیایی تان به نتیجه نمایش سئوی محلی خود نیز کمک کنید.
۵- وب سایت خود را تایید کنید
پینترست به شما اجازه می دهد که وب سایت خود را تایید هویت کنید. این کار تضمین می دهد که تجارت شما صاحب این وب سایت است، انجام این کار چند مرحله ساده دارد و می تواند در رتبه بندی شما در نتایج جستجو کمک کند.
سایت هایی که تصدیق شده اند با یک تیک در نتایج جستجوی دامنه به نمایش گذاشته می شود.این کار می تواند باعث افزایش بازدید کنندگان سایت و عتبار آن شود.
۶- نام بُرد خود را با استفاده از کلمات کلیدی انتخاب کنید
وقتی شما ُبرد های جدید می سازید می توانید نام آنها را بر پایه کلمات کلیدی خود انتخاب کنید. از این کار برای افزایش رتبه SERP(صفحه ی نتیجه موتور جستجو) استفاده کنید. ۳% نام بردهای پینترست با عناوین “برای خانه” ، “سلیقه ی من” ، “محصولاتی که من عاشقشان هستم” نام گذاری می شوند.اینها همه عناوین پیش فرضی است که پینترست برای شما انتخاب کرده است. اگر شما می خواهید در پینترست از میان جستجو ها دیده شوید، از این عناوین متداول استفاده نکنید چرا که نیاز است با دقت و توجه به جزئیات بیشتری به انتخاب عنوان بُرد ها بپردازید.
۷- از کلمات کلیدی در محتوای بخش توضیحات بُرد ها استفاده کنید
این مورد بسیار واضح است. پینترست این فرصت را به شما داده است که برای هرکدام از بُرد های خود یک توضیح مختصر اضافه کنید. هنگامی که تصمیم دارید کلمات کلیدی انتخاب کنید سعی کنید که مثل مشتری هایتان فکر کنید. شما ممکن است در تجارت خود اصطلاحاتی را به کار برید که مشتری ها از آن استفاده نکنند، بنابراین از منظر مشتری ها به انتخاب کلمات کلیدی خود بپردازید
شما باید کشف کنید که مشتری ها از چه کلماتی برای جستجو در پینترست استفاده می کنند و همان ها را به کار برید.
در رابطه با تجارت های شبیه به تجارت خود در پینترست جستجو کنید و عبارات رایجی که مردم برای یافتن محصول مورد نظر به کار می برند را پیدا کنید. از ابزار Google Adwords Keyword نیز می توانید برای یافتن یک سری از کلمات کلیدی که اکثر مردم بیشتر بکار میبرند استفاده کنید.
۸- بردهایی که محتوای مجبوب تری دارند را بالای صفحه قرار دهید
شما در وب سایت خود بهترین محتوای خود را در نمای اصلی سایت قرار می دهید، جایی که برای دیدن آن نیاز به پایین بردن اسکرول صفحه نباشد، آیا در پینترست هم این موضوع را رعایت می کنید؟ تاکنون توجه کرده اید که تنها دو ردیف اول بُرد های پینترست در نمای اصلی در معرض نمایش قرار می گیرند. این بدین معنا است که افراد ۱۰ بُرد اول شما را می بینند و ۵ تای اول است که به طور کامل در معرض دید قرار می گیرد بنابراین مطمئن شوید که بهترین بُرد های خود را به دنبال کنندگان خود نمایش می دهید و معروف ترین و بهترین آنها را در ابتدا قرار دهید.
جا بجا کردن محصولات دسته بندی شده کار دشواری نیست و فقط کافی است روی هر کدام از آنها کلیک کرده و آن را جابجا کنید.
۹- از کلمات کلیدی در محتوای بخش توضیحات پین ها استفاده کنید
موتورهای جستجو فقط می توانند بخش “alt” را در تصاویر بخوانند. بنابراین شما باید توضیح خوبی در باره ی عکس مورد نظر ارائه دهید. پینترست تا ۵۰۰ حرف برای توضیح در باره ی پین بارگذاری شده تان به شما اختصاص می دهد. من به شما پیشنهاد می کنم که در این مقدار تجدید نظر کنید و از نصف محدودیت داده شده استفاده کنید چرا که آمار نشان داده پین هایی با ۲۰۰ تا ۳۰۰ حرف توضیحات، بیشتر از بقیه پین ها توسط افراد دیگر دوباره پین می شوند.
وقتی شما تصمیم دارید که به طور مختصر متنی بنویسید و به طور عمدی از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید باید تعادل را نیز در نظر داشته باشید و در حین نوشتن به مشتری فکر کنید. توهین به شعور مخاطب بدترین استراتژی در این کار خواهد بود، تکرار یک عبارت یا کلمه خاص میتواند موجب رنجش کاربران شود.
برای نوشتن مطالب خود در پینترست هم بر روی مشتری تمرکز داشته باشید و هم موتور جستجو.
توجه کنید که چگونه Home Depot از فرصتی که برای سئو دارد هم برای یافته شدن در نتایج جستجو و هم برای ایجاد مکالمه ای بین خود و مشتری هایش استفاده کرده است. آنها برای توضیح محصول خود از عبارت “کباب پز قابل حمل” استفاده کرده اند.آنها گفته اند که این کباب پز چرخ دار است و از کلماتی چون “اردو ” ، “پارک” و “خانه دوستان ” برای یافت شدن در نتایج جستجو استفاده کرده اند.
۱۰- از هشتگ ها استفاده کنید
هشتگ یک مولفه ی اساسی جهت یافت شدن در نتایج پینترست است. هشتگ شما را قادر می سازد که پین های خود را برای تعامل با ۷۰ میلیون کاربر پینترست دسته بندی کنید. همچنین هشتگ ها راهی جالب برای قابل جستجو کردن پین ها در پینترست هستند.
برای مثال یک تجارت محصولات دست ساز، پستی در رابطه با حیوانات خانگی و لوازم مورد نیاز حیوانات گذاشته است. آنها از هشتگ” # علاقه مندان به حیوانات خانگی” و “# لوازم حیوانات ” برای دسته بندی پست خود استفاده کردند تا افراد بیشتری قابلیت دسترسی به این محتوا را داشته باشند. این پین به وسیله ۱۴۱ نفر دیگر دوباره پین شد و ۱۵ لایک دریافت کرد و به راحتی در پینترست یافت می شود.
هشتگ گذاری های تکراری و بیهوده هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت، هشتگ باید مستقیما به موضوع تصویر اشاره داشته باشد و مورد استفاده ی سایر کاربران پینترست نیز باشد. برای آشنایی بیشتر به هشتگ به مقاله هشتگ چیست در وبسیما مراجعه کنید.
۱۱- به سایت خود بک لینک دهید
همیشه ی همیشه ی همیشه، پین ها ی خود را به سایت خود لینک کنید. پینترست در لینک های خود از قانون no follow استفاده می کند و دوباره پین کردن افراد برای موتور های جستجو بک لینک محسوب نمی شود. ولی شما همچنان باید محصولات خود را لینک کنید.
مطمئن شوید بعد از اینکه سایت شما توسط پینترست تصدیق شد به سایت خود لینک می دهید و هنگام لینک به سایت خود از آدرس کامل url خود استفاده کنید.علاوه بر آن مطمئن شوید که در هر یک از پین ها به محصولی خاص و یا صفحه ای جدید ار سایت لینک داده اید. با اینکار شانس دیده شدن صفحات داخلی سایت شما افزایش یافته و مجموعه آنها موجب بهبود کلی سئوی سایت شما خواهد شد. برای درک بهتر تاثیر آن میتوانید به مقاله ای در مورد کسب بک لینک برای صفحات داخلی در وبسیما مراجعه کنید.
۱۲- از کلمات کلیدی در تگ “متن جایگزین” تصاویر استفاده کنید
موتورهای جستجو نمی توانند تصاویر را بخوانند، آنها نام تصاویر و متن جایگزین تصاویر را درک میکنند. بنابراین وقتی شما تصویری را در اینترنت بارگذاری می کنید باید از یکی دو کلمه کلیدی برای توصیف آن استفاده کنید. به عبارت دیگر عکس ها را با همان نام عددی که دوربین شما به عکس اطلاق کرده است ذخیره نکنید و آن را به نامی تغییر دهید که نشان دهنده این باشد که تصویر شما در چه زمینه ای است.
برای مثال اگر تصویر شما نمایانگر یک صندلی قهوه ای از زاویه کناری است نام تصویر خود را از.jpeg09345 به “تصویر صندلی قوه ای از کنار” تغییر دهید.علاوه بر آن عبارت داخل تگ متن جایگزین را نیزهنگامی که تصویر را در سایت خود بار گذاری می کنید در نظر داشته باشید چراکه اگر شما مستقیما از سایت پین کنید توضیح مختصری با خود به همراه خواهد داشت. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد سئوی تصاویر به مقاله ۴ نکته اساسی در بهینه سازی تصاویر مراجعه کنید.
۱۳- قیمت محصول را در پینترست ذکر کنید
پین های همراه با قیمت ۳۶% بیشتر از پین های بدون قیمت لایک دریافت می کنند. هنگامی که شما محصولی را در برد خود قرار می دهید قیمت آن را هم ذکر کنید، شما می توانید قیمت عکس را در توضیحات محصول ذکر کنید و یا با فتوشاپ قیمت را روی تصویر محصول بزنید.
پینترست اخیرا سرویس Rich Pins را معرفی کرده است. با این روش، پینترست قیمت محصول شما را در سایت می یابد و آن را به محصول شما ضمیمه می کند.
۱۴- دکمه پین را در وب سایت خود هم بکار ببرید
دکمه پین یکی از امکانات الزامی در پینترست است و شما بدون شک این دکمه را بر روی سایت ها و صفحات زیادی دیده اید. نصب و راه اندازی این دکمه در سایت بسیار آسان است. به سایت pin it site سری بزنید واطلاعاتی که نیاز است را تکمیل کنید، مدل دکمه پینی که مورد پسندتان قرار می گیرد را انتخاب کنید و آدرس url خود را ارائه دهید، در نهایت فایل تصویر خود را در آنجا کپی کرده وکدی را در صفحه نخست وب سایت خود کپی کنید. همچنین میتوانید تب پینترست را در صفحه فیس بوک خود قرار دهید.
هر کدام از این دو تکنیک باعث بهبود روند سئو شما می شود چرا که شانس به اشتراک گذاشته شدن مطالب شما را بالا می برند. هرچه صفحه شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود، رتبه و سئوی سایت شما بهتر می شود.
۱۵- از امکانات تجزیه و تحلیل ترافیک پینترست استفاده کنید
پینترست به تازگی امکان تجزیه و تحلیل ترافیک پینترست را ارائه کرده است که با وجود آن دیگر نیاز به فردی برای کشف پین هایی که دوباره پین شده اند و تاثیرشان و میزان کلیک بر روی آنها نیست، شمامی توانید براحتی از سیستم آمارگیر داخلی پینترست جهت بررسی آماری فعالیت های خود استفاده کنید.
سخن پایانی
سئو در فضای امروز اینترنت به یک تجارت تبدیل شده و مهمترین هدف آن دیده شدن هر چه بیشتر شماست، درنتیجه هر ابزاری که شما را به این هدف نزدیک کند میتواند جزوی از روند سئوی سایت شما باشد. هرچقدر بهتر و مفیدتر از این امکانات بهره ببرید سرعت پیشرفت شا بیشتر شده و پایداری جایگاه شما افزایش خواهد یافت. پینترست همانند تمامی شبکه های اجتماعی فضای مناسب و متفاوت را در اختیار شما قرار میدهد تا ارتباطات خود را بهبود دهید.
مقاله ی بهبود سئو با استفاده از پینترست، ترجمه مهندس بهاره سادات حسینی از مقاله ای با نام سئو در پینترست می باشد.
شما می توانید با استفاده از بخش نظرات، تجربیات خود از فعالیت در شبکه های اجتماعی گوناگون و تاثیر هر کدام بر سئو سایت و یا میزان بازدید آن را با وبسیما و سایر خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید.