فاکس بلاگ

سئوی منفی چیست؟

 سئوی منفی چیست؟

سئوی منفی چیست و چقدر نگران کننده است؟

اخیرا صحبت های زیادی پیرامون سئوی منفی یا همان negative SEO در فضای وب جهان و ایران صورت گرفته است. البته مفهوم سئوی منفی چیز جدیدی نیست ولی به تازگی و با سیاست های گوگل پررنگ تر از قبل شده است. به راستی سئوی منفی چیست؟ چگونه میتوان تشخیص داد که بر روی یک سایت Negative SEO انجام شده و چگونه میتوان از آن پیشگیری کرد؟

فعالیت های سئو را میتوان با فیلم خوب، بد، زشت شبیه سازی کرد، فعالیت هایی مفید مثل تولید محتوای اختصاصی، فعالیت در شبکه های اجتماعی، رعایت اصول بهینه سازی و نقشه سایت را خوب می نامیم، فعالیت هایی مانند ارائه محتوای کپی از سایت های دیگر، خرید بک لینک و برچسب گذاری های اشتباه را بد می دانیم و در نهایت سئوی منفی در فضای رقابتی حقیقتا زشت است!

در این مقاله از وبسیما قصد داریم ابعاد گوناگون سئوی منفی و روش های پیشگیری از آن را به شما معرفی کنیم.

سئوی منفی چیست؟

هر زمان شخصی تلاش کند که جایگاه شما را در نتایج جستجوی گوگل پایین بیاورد و از این طریق بازدید سایت شما را کاهش دهد در حال انجام سئوی منفی است. سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو هدفی جز بهبود جایگاه شما در کلمات کلیدی مشخص و جذب بازدیدکننده از متورهای جستجو ندارد، سئوی منفی فعالیت هایی عموما خارج از مجموعه شماست برای مقابله با موفقیت تان!

آیا سئوی منفی واقعا وجود دارد؟

همه به خوبی می دانیم که مطالبق با الگوریتم های گوگل اگر به خرید و فروش و یا تبادل لینک بپردازیم جریمه خواهیم شد. این اتفاق ممکن است از طریق جریمه دستی گوگل و یا الگوریتم پنگوئن برای سایت بیافتد. در نتیجه اگر لینک هایی که برای سایت خود کسب میکنیم میتوانند مشکلاتی بهمراه داشته باشند پس لینک هایی که دیگران به سایت ما نیز میدهند از این قاعده مستثنی نیستند، اینجاست که سئوی منفی وارد میشود.

گوگل در صحبت های خود نسبت به سئوی منفی بسیار محتاط است و تا جایی که بتواند وجود آن را نفی میکند. در گوگل صفحه ای وجود دارد که قوانین اصلی خود را معرفی کرده است، تا قبل از سال ۲۰۰۳ در جمله ای نوشته شده بود “هیچ راهی وجود ندارد که رقیب شما جایگاهتان را در گوگل به خطر بیاندازد یا شما را از ایندکس خارج کند.

مسلما منظور گوگل در آن زمان تایید سئوی منفی و استفاده از لینک های مخرب برای مقابله با رقیبان نبوده ولی نشانه هایی از تلاش افراد برای سئوی منفی دیده بوده است. در آن زمان برای سئوی منفی، بیشتر از طریق دستکاری فایل robots.txt و یا هک کردن سایت ها مشکلاتی ایجاد میکردند.

ولی در مورد لینک سازی چطور؟ آیا گوگل تاکنون به آن اشاره داشته است؟ در سال ۲۰۰۷ مت کاتس در مصاحبه ای با Forbes اعلام کرد که “از بین بردن جایگاه یک رقیب در نتایج گوگل با استفاده از لینک های مخرب غیر ممکن نیست ولی بسیار مشکل است. ما همواره تکنیک های جدید را دنبال میکنیم و به سرعت پادزهرهایی برای هرکدام تهیه خواهیم کرد.”

در سال ۲۰۱۲ و بعد از معرفی اولین نسخه از الگوریتم پنگوئن که به قصد مبارزه با لینک سازی ها غیر طبیعی بوجود آمد، صحبت ها پیرامون سئوی منفی و استفاده از لینک های مخرب برای رقبا نیز شدت بیشتری گرفت، یک نگاه ساده به آمار جستجوی عبارت Negative SEO در آن زمان نشان دهنده توجه وبمستران به این مسئله می باشد.

 

در اکتبر ۲۰۱۲ و با ارائه ی نسخه جدید پنگوئن، ابزار جدید در وبمستر گوگل با نام disavow tool معرفی شد. این ابزار به وبمستران اجازه میداد تا لینک هایی که از نظر خودشان برای سایت مناسب نیستند را به گوگل معرفی کنند تا در رتبه بندی نتایج آنها را در نظر نگیرد.

مت کاتس اعلام کرد که بیشتر سایت ها نیازی به استفاده از این ابزار نخواهند داشت ولی کسانی که وابستگی مالی زیادی به اینترنت و سایت خود دارند باید از هر روشی برای نگهداری آن استفاده کنند. در این زمان سئوی منفی کم کم به رسمیت شناخته شده بود و سایت های گوناگونی بدون آنکه دلیل شکست خود را بدانند با افت ناگهانی جایگاه در نتایج گوگل مواجه میشدند.

البته در این میان گزارش های بسیاری از سئوی منفی به وبمستر گوگل میرسید که در عمل با بررسی بیشتر مشخص میشد دلیل این نتایج سئوی منفی نبوده است، همین مسئله موجب شده که گوگل همچنان در برابر وجود چنین روش هایی مقاومت کرده و راهکار مناسبی برای آن ارائه ندهد. پس قبل از هرچیز باید دقیقا بدانیم که چه زمانی دچار سئوی منفی از طرف یکی از رقیبان خود شده ایم.

نشانه هایی از سئوی منفی برای سایت شما

نشانه هایی وجود دارد که یک وبمستر میتواند از طریق آنها رفتارهای مشکوک دیگران برای ایجاد سئوی منفی در سایت خود را شناسایی کند، برای اینکار شما باید ابزارهای مدیریتی مناسبی مانند وبمستر گوگل و یک آمارگیر دقیق و قدرتمند را در اختیار داشته باشید. نمونه هایی از این نشانه ها به شرح زیر است:

  • لینک به سایت شما از انجمن و فروم های خارجی.
  • دریافت تعداد زیادی لینک از دامنه های عجیب با آدرس هایی مانند .ru .cz .pl .biz و غیره. همه ی این لینک ها غیرطبیعی نیستند ولی برای یک سایت ایرانی دریافت بک لینک زیاد از این گونه آدرس ها کاملا غیرطبیعی خواهد بود.
  • تعداد زیادی بک لینک از وبلاگ های غیر مرتبط و گوناگون.
  • لینک هایی با متن یکسان و از چند دامنه مشخص، بعنوان مثال در عبارتی مشخص لینک سایت شما در فوتر و سایدبار (در عمل همه ی صفحات سایت) چند سایت نامعتبر قرار داده شده باشد.
  • دریافت بک لینک از سایت های غیراخلاقی، سایت های شرط بندی و مشابه آنها.

نکته مشترک میان همه موارد بالا، بی ارزش و اعتبار بودن آنها و از همه مهمتر قیمت پایین این گونه لینک ها می باشد. بطوریکه رقیب شما میتواند با هزینه ای اندک تعداد زیادی لینک نامناسب به سایت شما سرازیر کند.

البته بیشتر سایت های ایرانی نیازی به نگرانی در این باره ندارند و درآمد آنها از اینترنت به قدری بالا نیست که رقیبان برای سرنگون کردنشان هزینه کنند ولی زمانیکه صحبت از تجارت های پردرآمد و رقابت های سنگین میشود همه چیز تغییر خواهد کرد!

در این میان مواردی مشاهده میشود که افراد به دست خود تکنیک های سئوی منفی را روی سایتشان انجام میدهند! تبلیغات مختلف برای فروش تعداد زیادی لینک با پیج رنک های ۲ و ۳ در ازای قیمت پایین در واقع بدترین دام برای یک وبمستر است. به جای جمله ای مانند ‘خرید ۵۰ لینک رنک ۲ فقط ۱۰۰ هزارتومن’ باید بخوانید ‘با ۱۰۰ هزارتومن سایت خود را نابود کنید’.

آیا شما هم تا کنون با بکارگیری تکنیک های اشتباه و مخرب موجب آسیب زدن به سئوی سایت خود شده اید؟ و یا متوجه رفتارهایی مانند سئوی منفی از طرف رقیبان خود شده اید؟

  •      
  • رضا ایرانی
  • 17 ژوئن 2015
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.