فاکس بلاگ

راهنمای وبمستر گوگل

راهنمای وبمستر گوگل

راهنمای جامع مدیران سایت ها یا همان Google webmaster Guidelines را میتوان کتاب مقدس یا مرجع اصلی برای سئو دانست. بیشتر توضیحات و آموزش های ارائه شده در این راهنما بصورت عمومی و کلی هستند اما هرکدام با کمی دقت و بررسی بیشتر مشعلی کارآمد در دالان های تاریک و مبهم سئو و بهینه سازی سایت خواهند بود.

به تازگی گوگل تغییراتی در این دستورالعمل ها ایجاد کرده است. تغییراتی که شاید درحد کلمات و جملاتی کوتاه باشند ولی مسلما نکات مهمی در خود نهفته دارند. هر تغییر کوچکی در این بخش ساعت فکر و تحلیل در پشت خود داشته و نمایانگر مسیر سئو در روزها و سالهای آینده خواهد بود.

 

در این مقاله از وبسیما قصد داریم راهنمای عمومی وبسمتران را بازخوانی کرده و نکات مهم آن را بررسی کنیم.

 

مهمترین نکات اضافه شده به راهنمای وبمستران در گوگل

اگر امکان آن را دارید، از گواهی SSL و HTTPS در سایت خود استفاده کنید. ایجاد ارتباط امن میان سایت و کاربران راه حل مناسبی برای ارتباطات در فضای وب است.

استفاده از گواهی SSL بعنوان یکی از اصول راهنمای وبمستر گوگل ذکر شده است. همین مسئله اهمیت و ارزش آن را نشان میدهد. تا همین چند ماه پیش می گفتیم که وجود آن میتواند تاثیر مثبت داشته باشد ولی شاید از این به بعد باید فکر کنیم که نبود آن ممکن است تاثیر منفی بر عملکرد کلی سایت و سئوی شما در آینده داشته باشد.

سایت خود را با در نظر گرفتن تمامی صفحات نمایش شامل کامپیتوتر، لپ تاپ، تبلت و موبایل طراحی و پیاده سازی نمایید. از ابزار بررسی کارایی سایت در موبایل استفاده کنید و مشکلات ذکر شده را برطرف نمایید.

Mobile Friendly بودن سایت و طراحی رسپانسیو مدت هاست که مورد توجه گوگل و الگوریتم های آن بوده است اما تاکنون جایی در راهنمای عمومی نداشته است، با این وجود افزوده شدن آن به راهنمای کلی دور از ذهن نبود.

محتوای مهم موجود در صفحات باید در نگاه اول دیده شوند. ربات های گوگل توانایی درک محتوای قرار داده شده در تب ها و اسلایدرها را دارند ولی ارزش کمتری برای این نوع محتوا در نظر خواهند گرفت.

این عبارت به خوبی مشخص میکند که قرار دادن محتوای سایت در تب ها و بازشونده ها مانع دسترسی ربات به آنها نمیشود ولی موجب میشود که ارزش این محتوا کمتر درنظر گرفته شود. در نتیجه باید عبارات و کلمات هدف خود را در معرض دید مستقیم کاربران قرار داده و دسترسی به آن را به ساده ترین روش ممکن برنامه ریزی کنیم.

بخش هایی از راهنمای وبمستر که تغییر داشته اند

هر صفحه ای در سایت شما باید حداقل از یک صفحه دیگر که خودش در معرض دسترس و دید گوگل است لینک شده باشد. این لینک میتواند بصورت متنی و یا بصورت عکس با متن جایگزین مناسب باشد. متن لینک یا متن جایگزین تصویر باید مرتبط با صفحه لینک شده باشد.

در نسخه قبلی نوشته شده بود که هر صفحه باید حداقل یک لینک متنی از صفحه ای دیگر بر روی وب داشته باشد که در نسخه جدید اعلام شده استفاده از تصویر نیز مجاز می باشد البته به شرطی که متن جایگزین تصویر به درستی انتخاب شده باشد.

تعداد لینک های موجود در صفحه را در حد معقولی پایین نگه دارید (کمتر از چند هزار لینک!)

در نسخه قبلی بصورت مشخص گفته شده بود که هیچ صفحه ای نباید بیش از ۱۰۰ لینک در خود داشته باشد ولی امروز این عدد به چند هزار افزایش یافته است. البته دقت کنید که این عدد بعنوان حداکثر معرفی شده است و هرچقدر که شما تعداد لینک های صفحه را پایین تر نگه دارید بهتر است.

فکر کنید کاربران چه کلماتی را برای دسترسی به سایت شما جستجو میکنند و همان کلمات را در محتوای سایت خود بکار گیرید.

این نکته بسیار مهم و کاربردی است زیرا به ما می آموزد که قبل از تهیه محتوا باید فکر کنیم که دقیقا چه کلمه یا عبارتی را هدف گذاری کرده ایم. نه اینکه سایت و محتوا را منتشر کنیم و تازه به فکر کسب جایگاه روی کلمه مورد نظر خود باشیم. فرآیند بازاریابی محتوا محور قبل از تولید محتوا آغاز میشود.

راهنمای وبمستر گوگل

مطمئن شوید که عنوان ها و متن جایگزین تصاویر منحصر بفرد، دقیق و توضیحی باشند.

تنها تغییر نسبت به گذشته افزوده شدن عبارت منحصر بفرد است. گوگل به ما اعلام میکند که از به کار گیری عنوان های کوتاه و تکراری خودداری کنیم. همچنین متن جایگزین تصاویر باید به گونه ای انتخاب شود که بصورتی کامل معرف آن تصویر باشد.

مطمئن شوید که تمام لینک ها به صفحات درستی منتهی میشوند. کدهای HTML سایت باید استاندارد باشند.

در نسخه قبلی از راهنمای عمومی وبمستران در گوگل گفته شده بود صحت لینک های سایت و کدهای آن را بررسی کنید. ولی در نسخه جدید بر این مسئله تاکید بیشتری شده است. در ادامه توضیح میدهد که ممکن است استاندارد بودن کدهای HTML (براساس استانداردهای W3.org) مستقیما بر رتبه بندی نتایج گوگل تاثیر نداشته باشند ولی بر نمایش سایت در موبایل و استفاده صحیح از نشانه گذاری Schema تاثیر زیادی خواهند داشت.

مواردی که از راهنمای عمومی سئو حذف شده است

در گذشته گفته شده بود، صفحاتی که محتوای آنها بصورت داینامیک و با قرار گرفتن ؟ در آدرس صفحه ایجاد میشوند از نظر سئو مناسب نبوده و ممکن است ربات ها هنگام ایندکس کردن با مشکل مواجه شوند. همچنین صفحاتی مانند نتایج جستجو یا بخش هایی که بصورت اتوماتیک محتواگذاری میشوند باید از دید موتورهای جستجو و ربات های خزنده مخفی شود.

در نسخه جدید این بخش بطور کلی حذف شده و هم اکنون ربات ها و الگوریتم های گوگل درک درستی از این صفحات خواهند داشت.

علاوه بر موارد ذکر شده در این مقاله تغییرات دیگری نیز در این صفحه و راهنمای عمومی وبمستران دیده میشود که به آنها نپرداختیم چون تغییر و تضادی به نسبت دانش قبلی ما نداشتند. نکته بسیار مهم آن است که بیشتر این موارد قابل پیش بینی و درک بوده و همگی در راستای تجربه کاربری بهتر و احترام به مخاطبین تدوین شده اند.

بنظر شما رعایت این موارد تا چه اندازه بر روند موفقیت یک سایت تاثیرگذار است؟ آیا همچنان روش های میانبر و تکنیک های جانبی میتوانند موجب فریب موتورهای جستجو و کسب جایگاه در نتایج آنها شود؟

  •      
  • رضا ایرانی
  • 14 فوریه 2016
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.