فاکس بلاگ

تاریخچه وردپرس در ۱۰ سال گذشته

تاریخچه وردپرس در 10 سال گذشته

وردپرس یکی از قوی ترین ابزارها در دنیای اینترنت و نویسندگی انلاین است وبه وبلاگ نویسان و صاحبان وب سایت ها در رسیدن به رویاهای آنها کمک می کند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی تاریخچه وردپرس بپردازیم. در زمان نوشتن این مقاله ، آخرین ورژن وردپرس به نام اسکار به تازگی منتشر شده است. قبل از شروع به خواندن این مقاله میتوانید با خواند مطلب وردپرس چیست اطلاعات بیشتری درباره توانایی های این سیستم مدیریت محتوا، محبوبیت و تاریخچه آن بدست اورید.

بررسی تاریخچه وردپرس و تغییرات آن در ۱۰ سال

در این پست در مورد چگونگی تغییر وردپرس از ابزاری ساده به یک CMS یا سیستم مدیریت محتوای پیشرفته صحبت خواهیم کرد و خواهیم دید که تاریخچه وردپرس از وردپرس ۰٫۷۱ تا وردپرس ۳٫۵ چگونه بوده است .

تاریخچه نسخه های وردپرس

وردپرس نسخه ۰٫۷۱

در تاریخچه وردپرس اولین نسخه، ۰٫۷۱ بود که تمرکز آن روی سادگی است. هیچ پیشخوانی وجود ندارد تا شما را از آمار تالار گفتگو سایت خود و یا اخبار دیگر مطلع کند. کاربران می توانند سه حالت برای پست انتشار(Publish) ، پیش نویس (Draft) وخصوصی( Private) داشته باشند.

این انعطاف پذیری برای پست ها شما را به این که نوشته را برای بعدا ذخیره کنید یا در همان زمان انتشار دهید هدایت می کند. این نسخه ویژگی های زیادی ندارد برخلاف آنچه که امروز داریم و توسط Matt Mullenweg نوشته شده است.

وردپرس ۱٫۰

نسخه دوم وردپرس در سال ۲۰۰۴ منتشر شده و به نام یک موسیقیدان جاز Miles Daves نامگذاری شد. این اولین نسخه در تاریخچه وردپرس است که به کاربران اجازه می دهد تا دسته بندی های مختلف برای نوشته خود اختصاص دهند و هم چنین پیوندهای یکتای مناسب برای سئو ایجاد کنند.

وردپرس ۱٫۲

این نسخه در سال ۲۰۰۴ بسیاری از ویژگی ها را به وردپرس و پنل مدیریت اضافه کرد. در تاریخچه وردپرس برای اولین کاربران می توانستند بخش افزونه( plugin) را در پنل مدیریت ببینند که یکی از بهترین ویژگی های وردپرس است اگر شما از آن دسته افرادی هستید که می خواهید قابلیت های سایت خود را بدون نوشتن کد افزایش دهید ، می توانید از آن ها استفاده کنید.

اکنون کاربران قادر به ایجاد زیر دسته ( subcategories) برای تنظیم نوشته های خود به طور سیستماتیک هستند. و هم چنین کاربران می توانند برای طراحی ظاهر(style) از تصویر شاخص در نوشته هایشان استفاده کنند.

وردپرس ۱٫۵

این اولین نسخه از وردپرس است که پیشخوان بسیار محبوب وردپرس را به ما معرفی می کند. با وارد شدن به سیستم به جای صفحه پست ، پیشخوان به شما نشان داده می شود. همچنین یک رابط زبانه دار دارد که به کاربران اجازه می دهد که بین زبانه ها به منظور ایجاد یک پست یا صفحه جابه جا شوند که در نسخه های قبلی وجود نداشت.

این اولین نسخه در تاریخچه وردپرس است که کل ساختار پوسته را به فایل های جداگانه مانند header.php، footer.php و sidebar.php تقسیم می کند و اگر شما به هریک از این فایل ها تغییراتی را اعمال کنید فورا در کل سایت منعکس می شود.

وردپرس ۲٫۰

در نسخه های قبلی وردپرس در پنل مدیریت تغییر رنگ هایی از سایه های سیاه وسفید و خاکستری به برخی از سایه های آبی وجود داشته است. این نسخه در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و ویرایشگر پیشرفته TinyMSC که از آن در قالب بندی پست ها استفاده می کنید را معرفی کرد.

اکنون کاربران قادر به آپلود عکس ها در پست هایشان هستند. پیش نمایش پوسته ها از طریق screenshot.png به همراه ویژگی های جدید دیگر اضافه شده است.

 AJAX در این نسخه به پنل مدیریت وردپرس تزریق شده و نقطه عطفی در تاریخچه وردپرس به حساب می آید، بنابراین انجام دادن اقدامات سریعتر از قبل است و زمانی که یک نظر یا برچسب پست را حذف می کنید بدون بارگذاری مجدد صفحه این عمل انجام می شود که باعث صرفه جویی در زمان و پهنای باند می شود. اکنون می توانید فضای کاری خود را با کشیدن و رها کردن پنل ها سفارشی کنید.

وردپرس ۲٫۵

این نسخه از وردپرس در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و زیباترین پنل مدیریت وردپرس را تا آن تاریخ را داشته است از این نسخه پنل مدیریت وردپرس شروع به شبیه شدن به چیزی که اکنون هست کرد. با معرفی این نسخه آپلودر فایل با یک نگاه جدید و چند ویژگی ضروری نونما شد.

برای اولین بار در تاریخ وردپرس کاربران قادر به آپلود تصاویر مختلف یا پیوست پست های دیگر هستند و بالاخره با کمک یک نوار پیشرفت می دانید که زمان آپلود چقدر طول می کشد.

وردپرس ۲٫۷

در این زمان وردپرس به سرعت در حال رشد بود وبه هزاران وبلاگ نویس که ایده های بزرگ برای سایت های بزرگ آماده کرده اند رسید. کل فریم ورک پنل مدیریت تغییر کرده است و یک سایدبار شامل پیوندهایی به ابزار اساسی مورد نیاز برای مدیریت یک سایت طراحی برای دسترسی سریع اضافه شد.

پنل مدیریت به بخش های مختلف مانند انتشار( publish) ، برچسب ( tag) ، نظرات (comments) و غیره تقسیم بندی می شود .علاوه بر این از دو ویژگی مفید Screen Option و QuickPress در این آپدیت استفاده شده است.

نوشتن فوری (QuickPress ) ارسال را ساده تر و سریعتر از پیشخوان انجام می دهد و با استفاده از گزینه  تنظیمات صفحه (ScreenOption ) چیزهایی را که می خواهیم نمایش داده شود را انتخاب می کنیم

برخی ویژگی های دیگر شامل نصب پلاگین با یک کلیک ، چینش مجدد بخش های پیشخوان و غیره در این نسحه معرفی شدند.

وردپرس ۳٫۲

پنل مدیریت تغییر زیادی کرده است و به طور کامل دوباره طراحی شده است. استفاده از کدهای css سبک بارگذاری پنل را سریع تر می کند.

از ویژگی های دیگر این ورژن ابزار قوی Full Screen Editor است که تجربه نوشتن بدون این که حواس شما پرت شود را فراهم می کند.

وردپرس ۳٫۵

وردپرس ۳٫۵ که نسخه موجود وردپرس است در دسامبر ۲۰۱۲ به طور عموم در دسترس قرار گرفت. در مقایسه با تاریخچه وردپرس و  نسخه های قبلی، در این نسخه مدیر رسانه (media manager ) فوق العاده به نظر می رسد و راه های دیدنی و جذاب برای مدیریت تمام رسانه های شما در وبلاگتان ارائه می دهد. این نسخه برای صفحه نمایش Apple Rentia ساخته شده که از نسخه با وضوح بالا پنل مدیریت پشتیبانی می کند و اهمیتی ندارد از چه دستگاهی برای دسترسی به سایت استفاده کنید. کیفیت تصویر همواره چشمگیر خواهد بود.

وردپرس ۳٫۶

در نهایت نسخه ۳٫۶ در آکوست ۲۰۱۳ با نام اسکار رسما معرفی شد که در مقاله ای مجزا با عنوان وردپرس ۳٫۶ به معرفی امکانات و تغییرات آن پرداخته ایم.

تاریخجه وردپرس در همین جا به پایان نخواهد رسید و بطور حتم در آینده شاهد تغییرات زیادی در امکانات و کاربردهای آن خواهیم بود. کاربران زیادی در سراسر جهان بر روی این سیستم مدیریت محتوا فعالیت میکنند که هرکدام با ایده ها و توانایی های خود راه را برای پیشرفت هرچه بیشتر وردپرس هموار خواهند کرد. بسیاری از امکانات کنونی وردپرس در ابتدا بعنوان افزونه های جانبی و توسط کاربران طراحی و کدنویسی شده اند. شما نیز میتوانید با ساخت و انتشار افزونه های رایگان نام خود را در تاریخچه وردپرس به یادگار بگذارید.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 09 ژانویه 2016
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.