فاکس بلاگ

آموزش سئو برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس

آموزش سئو برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به شکلی طراحی شده است که در برابر اصول سئو و بهینه سازی سایت بسیار انعطاف پذیر است. امکانات و کارایی سئو وردپرس می تواند موتورهای جستجو را به پُست ها، صفحات و دسته بندی های موضوعی وب سایت هدایت کند. امکانات سئو وردپرس به موتورهای جستجو کمک می کند تا راحت تر درون وب سایت ها بخزند و اطلاعات لازم را در پایگاه دادۀ خود ذخیره کنند.

سیستم وردپرس با چندین ابزار سئوی از پیش ساخته شده در اختیار کاربران قرار می گیرد. برای مثال شما می توانید از قابلیت هایی مانند htaccess برای ساخت URLهای استاتیک مانند پرمالینک ها (Permalinks)، بلاگ رولینگ (Blogrolling) و پینگینگ (Pinging) به صورت پیش فرض در ورد پرس استفاده کنید. همچنین، پلاگین ها و روش های کاربردی بسیار دیگری نیز در سئو وردپرس وجود دارند که می توان برای بهینه سازی سایت از آنها کمک گرفت.

با این حال، ممکن است که در زمان انتخاب قالب وردپرس یا شخصی سازی آن ها بر اساس سلیقه و نیاز خود، برخی از امکانات و ابزارهای بهینه سازی سایت از کار بیافتند. برای آنکه بتوانید از ابزارهای سئو وردپرس به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و وب سایت خود را برای ربات های خزنده موتورهای جستجو بهینه سازی نمایید، باید چند نکته را در وب سئوی سایت ورپرس خود رعایت کنید:

کدنویسی تمیز و خوب در سئو وردپرس اهمیت دارد

کدنویسی در سئو وردپرس از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین، بهتر است از کارکرد و معتبر بودن کدهای وب سایت خود اطمینان حاصل کنید. وجود خطا در کدهای وب سایت می تواند از ورود و خزش موتور جستجو به درون وب سایت شما جلوگیری کند.

محتوا، اهمیت زیادی در سئو وردپرس دارد

موتورهای جستجو نمی توانند یک وب سایت را “ببینند“، بلکه تنها می توانند یک آن را “بخوانند“. ظاهر وب سایت و رنگ بندی زیبای آن برای موتورهای جستجو اهمیتی ندارند. آن چیزی که با موتورهای جستجو ارتباط برقرار می کند کلمات، محتوا و مطالبی هستند که سایت شما توضیح می دهد، به اشتراک می گذارد، اطلاع رسانی می کند، یا آموزش می دهد.

سعی کنید در وب سایت خود محتوایی با کیفیت تولید کنید تا موتور جستجو بتواند آن را ارزیابی کند و پس از مقایسه با دیگر محتواهای موجود به شما نمره خوبی بدهد.

برای جستجوکنندگان تولید محتوا کنید

شما چگونه اطلاعات مورد نیازتان را در اینترنت پیدا می کنید؟ اگر می خواهید محتوایی تولید کنید که در دسترس کاربران باشد، بهتر است به کلمات و عباراتی که یک کاربر برای جستجوی در اینترنت استفاده می کند، دقت کنید.

سعی کنید این کلمات یا عبارات کلیدی را چند بار در محتوای خود تکرار کنید. البته توصیه می کنیم در هر جمله آنها را به کار نبرید. طرز عملکرد موتورهای جستجو و نحوۀ بررسی، ارزیابی و دسته بندی محتوا توسط آنها را بیاموزید. به این ترتیب می توانید موقعیت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید.

تولید محتوا، اولویت اصلی است

در بیشتر مواقع، زمانی که یک موتور جستجو به وب سایت شما وارد می شود، قالب و کدهای CSS وب سایت تان را نادیده می گیرد و تنها محتوا و اطلاعات موجود در آن را جمع آوری می کند. اکثر قالب های وردپرس به گونه ای طراحی شده اند تا محتوا نزدیک به بخش بدون استایل بالای صفحه قرار بگیرد. این موضوع به این معنی است که فوترها و سایدبارها در بخش پائین سایت قرار می گیرند.

تعداد کمی از موتورهای جستجوی، تنها یک سوم از صفحه را بررسی می کنند و به سرعت، به وب سایت بعدی می روند. بنابراین، مطمئن شوید قالب وب سایت تان محتوا را نزدیک به بالای صفحه قرار می دهد.

کلمات کلیدی، لینک ها و عناوین بخش مهمی از محتوای سایت هستند

موتورهای جستجو، یک وب سایت را بر اساس زیبایی ظاهری اش ارزیابی نمی کنند، بلکه آنها کلمات موجود در سایت را ارزیابی کرده و از یک فیلتر عبور می دهند. به این ترتیب، اعتبار برخی کلمات یا ترکیب آنها مشخص می شود. سپس، کلماتی که در محتوای شما وجود دارد با کلماتی که در لینک ها و عناوین سایت وجود دارند، مقایسه می شوند. هرچه کلمات موجود در محتوا، لینک ها و عناوین با یکدیگر بیشتر تطابق داشته باشند، امتیاز وب سایت شما بیشتر خواهد شد.

محتوای موجود در لینک ها و عکس ها مهم هستند

شاید تعجب کنید، اما عکس ها و تصاویر نیز در سئو وردپرس اهمیت دارند. ممکن است وب سایت شما متن زیادی نداشته باشد و از تصاویر و لینک های زیادی در آن استفاده شده باشد، اما برای همین تصاویر نیز فضاهایی برای قرار دادن متن در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید:  لینک بیلدینگ پیشرفته

موتورهاس جستجو به دنبال تگ Alt تصاویر و تگ عنوان لینک ها هستند. درحالیکه این عوامل در دیده شدن تصاویر سایت شما موثر هستند، اضافه کردن توضیحات به تصاویر و لینک ها، محتوای بیشتری را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد.

میزان محبوبیت لینک ها در سئو وردپرس

خوب بودن وب سایت شما ملاک نیست، بلکه نکته ای که مهم است کیفیت بالای وب سایت هایی است که به سایت شما لینک می دهند. مسئله محبوبیت لینک هنوز هم برای موتورهای جستجو مهم است. بلاگ رول ها، پینگ بک ها و ترک بک ها همگی به طور پیش فرض بر روی سئو وردپرس قرار دارند. این کار باعث می شود بتوانید به وب سایت های دیگر لینک دهید.

لینک دادن به یک سایت باعث بالا رفتن اعتبار آن سایت نزد موتورهای جستجو می شود و در عین حال شانس گرفتن لینک از دیگر وب سایت ها را افزایش می دهد. تعداد لینک‌های داده شده به وب سایت شما، در گوگل دسته بندی می شود و با  تایپ کردن عبارت link:www.yoursite.com در گوگل (سایر موتورهای جستجو نیز عملکرد مشابه دارند)، قابل مشاهده خواهد بود. سایر روش های به دست آوردن بک لینک برای وب سایت شامل موارد زیر است:

  • اضافه کردن URL وب سایت به امضای مطالب فروم ها.
  • ثبت کردن وب سایت در فهرست های راهنما و دایرکتوری ها.

نکته: افزودن لینک در بخش دیدگاه های یک وبلاگ به روند لینک های دریافتی شما کمک نمی کند، زیرا وبلاگ های امروزی از تگ “rel=”nofollow برای کامنت ها استفاده می کنند. بنابراین پیشنهاد می کنیم، به یک اسپمر کامنت تبدیل نشوید.

لینک های ناوبری خوب در سئو وردپرس

یک موتور جستجو، در وب سایت شما می خزد و از یک صفحه به صفحه ای دیگر حرکت می کند. لینک های ناوبری مناسب به دسته بندی های مطالب، آرشیو محتوا و صفحات مختلف به موتورهای جستجو کمک می کنند تا راحت تر در صفحات وب سایت شما حرکت کنند و مطالب بیشتری از وب سایت شما را بررسی کنند.

ایندکس کردن وبلاگ در جستجوهای گوگل

پیش از آنکه درباره جزئیاتِ نحوۀ شناساندنِ وب سایت به موتور جستجوی گوگل صحبت کنیم، در ابتدا باید با اصطلاحات زیر آشنا شوید:

  • بات گوگل: ربات گوگل یا Googlebot نرم افزازی است که گوگل، برای جمع آوری اطلاعات بارگذاری شده در اینترنت استفاده می کند. این ربات پس از جمع آوری اطلاعات، نتایج را در اختیار صفحات جستجوی گوگل می گذارد. زمانی که محتوای جدید وب سایت تان توسط این نرم افزار یافت شود، شما می توانید وب سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل پیدا کنید.
  • خزش: خزیدن یا Crawling، فرآیندی است که در آن نرم افزار Googlebot برای یافتن محتوای جدید در اینترنت از یک سایت به سایت دیگر می رود. این نرم افزار بر اساس لینک های آپلود شده جدید در اینترنت که ترافیک بالایی دریافت می کنند، کار می کند.
  • ایندکس کردن: زمانی که نرم افزار Googlebot پروسۀ خزیدن را به اتمام رساند و اطلاعات جدید را جمع آوری نمود، فرآیند دیگری به نام Indexing یا ایندکس کردن آغاز می شود. طی همین فرآیند است که کیفیت محتوای یک وب سایت بررسی می شود و جایگاه مشخصی در نتایج گوگل برایش در نظر گرفته می شود. در اینجا سوال این است که نرم افزار Googlebot چگونه می تواند این اطلاعات را پیدا کنید؟ این روند در ابتدا، با بررسی صفحاتی که در نتایج جستجوی قدیمی وجود داشتند آغاز می شود. سپس، نرم افزار ربات گوگل صفحات جدید را با صفحات قدیمی مقایسه می کند. به این ترتیب، هر محتوای جدیدی که در وب سایت بارگذاری می شود از طریق سایت مپ و لینک های سایت در اختیار ربات گوگل قرار می گیرد.

ثبت وب سایت در موتور جستجو

در سئو وردپرس، منابع و ابزارهای بسیاری وجود دارند که می توانند به ثبت وب سایت شما در موتورهای جستجو کمک کنند. برخی از این منالع رایگان هستند و برخی دیگر به هزینه اولیه نیاز دارند. همچنین، شما می توانید وب سایت خود را به صورت دستی در موتور جستجو ثبت کنید. از هر روشی که استفاده می کنید، زمانی که وب سایت تان از نظر خطا بررسی و آماده شروع به کار می شود، موتورهای جستجو با آغوش باز از وب سایت وردپرس شما استقبال می کنند.

حتما بخوانید:  ۲۰ قالب وردپرس که برای جستجو بهینه سازی شده‌اند

برای ثبت موفق سایت خود در موتور جستجو می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • مطمئن شوید وب سایت تان محتوایی قابل بررسی برای موتورهای جستجو دارد. به طور کلی، بهتر است در وب سایت تان حداقل ۱۰ پُست داشته باشید تا موتورهای جستجو بتوانند وب سایت شما را آزمایش و ارزیابی کنند.
  • در طول یک ماه، تنها یک بار وب سایت خود را در یک موتور جستجو ثبت کنید. اگر قصد دارید بیش از یک بار این کار را انجام دهید، بهتر است برای رفع خطاهای سایت باشد.
  • برای وارد کردن یا کپی کردنِ عنوان و دسته بندی های وب سایت خود در راهنمای یک موتور جستجو، آماده باشید.
  • فهرستی از آدرس ها و URLهای مختلف وب سایت خود تهیه کنید. شما می توانید فهرست ریشه را همراه با دسته بندی ها و فیدها در موتور جستجو ثبت کنید. این کار باعث می شود موتور جستجو قسمت بیشتری از وب سایت شما را پوشش دهد.
  • فهرستی از موتورهای جستجویی که در آنها ثبت نام کرده‌اید، ایجاد کنید تا به صورت تصادفی، دوباره در آنها ثبت نام نکنید. همچنین، این کار به شما امکان می دهد به طور مداوم جایگاه وب سایت خود را در نتایج این موتورهای جستجو بررسی کنید.

به دنبال رتبه های اول گوگل هستید؟!

ما دانش لازم رو برای بالا اوردن وبسایت شما در رتبه های اول گوگل داریم، بهتره باهامون تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

اطلاعات بیشتر…

۰۲۱-۶۳۴۰۴ داخلی ۳

وب سایت های دایرکتوری یا سایت های فهرست

یکی دیگر از مسائل مهم در سئو ورپرس دایرکتوری ها هستند. ثبت وب سایت در سایت های فهرست (دایرکتوری) نه تنها به افزایش ترافیک سایت تان کمک می کند، بلکه به بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو کمک می کند. برای انجام این کار می توانید از فهرست های مفهومی، موضوعی یا منطقه ای استفاده کنید.

منابع بهینه سازی برای موتورهای جستجو

همانطور که می دانیم وردپرس با توجه به اصول سئو ایجاد شده است، بنابراین در زمینه سئو وردپرس جای نگرانی وجود ندارد. با این حال، منابع و اطلاعات زیر می توانند به آماده سازی سایت تان در زمان ورود ربات ها و خزنده های موتورهای جستجو به شما کمک کنند.

متا تگ ها (یا همان تگ های متا)

متا تگ ها شامل اطلاعاتی هستند که اهداف و کلمات کلیدی استفاده شده در وب سایت تان را توصیف می کنند. متا تگ ها در بالای فایل تمپلیت header.php قرار دارند. متا تگ ها به طور پیش فرض در وردپرس وجود ندارد، اما شما می توانید آنها را به صورت دستی در وب سایت خود وارد نمایید.

از گزینه Custom Fields موجود در وردپرس نیز می توان برای جایگذاری کلمات کلیدی و توضیح پست ها و صفحات استفاده کرد. همچنین، پلاگین های بسیار زیادی برای ورپرس وجود دارد که می تواند به شما در نوشتن متا تگ ها و توضیحات کلمات کلیدی کمک کند. این افزونه های سئو وردپرس، در فهرست پلاگین سایت رسمی وردپرس موجود هستند.

بهینه سازی فایل Robots.txt

موتورهای جستجو می توانند فایل Robots.txt وب سایت شما را از طریق آدرس yourdomain.com/robots.txt بخوانند. فایل Robots.txt به موتورهای جستجو کمک می کند تا بدانند چه محتوایی را بخوانند و کدام قسمت ها را مطالعه نکنند.

اضافه کردن ورودی به فایل robots.txt در جهت بهبود سئو، سوء تفاهمی بسیار رایج است. گوگل بیان می کند استفاده از فایل robots.txt برای جلوگیری از ورود ربات های موتور جستجو به بخش هایی از سایت، بلامانع است، اما بهتر است از آن استفاده نکنید. در حال حاضر گوگل پیشنهاد می کند که برای این کار از تگ های noindex استفاده کنید.

مشخص کردن اینکه موتور جستجو، باید کجا را بررسی کند تا محتوای با کیفیت یا فایل‌ ها را بیابید، می‌تواند رتبه شما را افزایش دهد. این فرآیند، توسط گوگل و تمام موتورهای جستجوی دیگر نیز پیشنهاد می‌شود.

ثبت فیدها

وردپرس به صورت پیش فرض از فیدهای بسیاری پشتیبانی می کند که به سایت شما اجازه می دهد تا توسط فیدخوان های بسیاری مشاهده شود. در حال حاضر، بسیاری از موتورهای جستجو از قابلیت ثبت فید پشتیبانی می کنند و وب سایت های بسیاری هستند که این فیدها را به صورت تخصصی دسته بندی می کنند.

برای ثبت فیدهای سایت خود، باید لینک‌های موجود به فیدهای سایت تان را بشناسید.

حتما بخوانید:  کاربران چگونه از موتورهای جستجوگر استفاده می کنند؟ – فصل دوم

تگ های تکنوراتی

تکنوراتی (یا Technorati)، یک موتور جستجو است که اتفاقات محدودۀ وبلاگِ یک سایت را به صورت لحظه ای (Real-Time) بررسی می کند. بر اساس گزارشات، تکنوراتی تعداد لینک ها و مطالب مرتبط با وبلاگ را دنبال می کند و همچنین طبیعت وبلاگ نویسی را به صورت لحظه ای بررسی می کند.

از آنجاییکه تکنوراتی به طور خودکار و بی درنگ، بروزرسانی وبلاگ ها را متوجه می شود، این امکان را دارد که طی یک ساعت هزاران آپدیت را بررسی کند. همچنین، تکنوراتی می تواند لینک هایی که به این بروزرسانی ها داده شده است را پی گیری می کند.

از تگ های تکنوراتی برای دسته بندی موضوعات و اطلاعات وبلاگ ها استفاده می شود. تکنوراتی از دسته بندی های وردپرس به عنوان تگ استفاده می کند. شما می توانید با استفاده از کد rel=”tag”، تگ های بیشتری به لینک های سایت خود اضافه کنید. برای مثال:

<a href=”http://wordpress.org/” rel=”tag”>WordPress</a>

<a href=”http://codex.wordpress.org/” rel=”tag”>Codex</a>

همچنین، باید یادآوری کنیم که پلاگین های وردپرس بسیاری برای افزایش تگ های تکنوراتی وجود دارد.

نکته: در وردپرس نسخه ۱٫۵، تکنوراتی، عناوین دسته بندی وبلاگ شما را به صورت خودکار به عنوان تگ شناسایی می کند.

نکته: برای بهینه سازی فهرست تکنوراتی، شما باید فید Atom را در هدر قالب سایت خود قرار دهید. برای این کار، باید از کد زیر استفاده کنید. این کد را می توانید بین تگ‌های <head> و </head> قرار دهید:

<link rel=”alternate” type=”application/atom+xml”

title=”Atom 0.3″ href=”<?php bloginfo(‘atom_url’); ?>” />

بدون اضافه کردن فید Atom در هدر سایت، پست های شما در تکنوراتی به صورت نادرست نمایش داده خواهند شد. این کار باعث می شود محتوای سایت شما در تکنوراتی، به جای نمایش در بخش اصلی، در محتوا کپی شود.

پرمالینک ها

پرمالینک ها، در واقع مدلی ارتقا یافته از URLهای وب سایت شما هستند که می توانند با جلوگیری از بروز اشکالات در آدرس سایت، باعث بهبود وضعیت سئوی سایت تان شوند. به این ترتیب، پرمالینک ها به جای آنکه URL شما را به شکل زیر نشان دهند:

آنها را به این شکل نشان می دهند:

 

از آنجایی که موتورهای جستجو لینک ها و تایتل را به عنوان بخشی از اطلاعات جمع آوری شده حساب می کنند، لینک دادن به پست ها و مقالات در وب سایت با پرمالینک، اهمیت زیادی پیدا می کند.

به عنوان یک مزیت دیگر، شما می توانید پلاگین ریدایرکت خود را نیز فعال کنید. اگر URL از پرمالینک ورودی (یا آرشیو) متفاوت باشد، این پلاگین می تواند یک ریدایرکت ۳۰۱ دائمی ایجاد ‌کند. پلاگین ریدایرکت به شما اطمینان می دهد که تنها یک URL در هر ورودی بلاگ وجود دارد.

سایت مپ ها

یک سایت مپ یا نقشه سایت، صفحه ای است که در آن فهرستی از تمام پست ها و محتوای سایت شما وجود دارد. هدف از ایجاد سایت مپ این است که بازدیدکنندگان بتوانند سایت تان را به خوبی بررسی و پست های وبلاگ تان را به سرعت پیدا کنند. وجود سایت مپ به سئوی سایت شما کمک می کند زیرا یک لینک خوب همیشه به پست های وبلاگ شما اشاره می کنند. داشتن یک لینک به نقشه سایت (که حاوی تمام صفحات سایت تان است)، باعث می شود موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان بتوانند تمامی پست های شما را به راحتی پیدا کنند.

گوگل سایت مپ

گوگل از ژوئن سال ۲۰۰۵، سایت مپِ وب سایت تان را به عنوان بخشی از روند ثبت وب سایت در نظر می گیرد. گوگل نیاز دارد که سایت مپ شما را در فرمت XML دریافت کند. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد ثبت نقشه سایت را در گوگل پیدا کنید و در بخش انجمن‌های وردپرس در مورد نقشه سایت گوگل و وردپرس صحبت کنید.

ارتباط لینک‌ها در سئو وردپرس

این مسئله که روابط بین لینک های موجود در فهرستِ نقشه سایت، واقعاً بر رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو تاثیر دارد یا نه، موضوع بحث سئوکاران بسیار زیادی بوده است. هرچند مشخص کردن این مسئله، بسیار ساده است.

 

  •      
  • رضا ایرانی
  • 07 آوریل 2017
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.