فاکس بلاگ

کاربردهای کد QR

کاربردهای کد QR

کاربرد کد QR هر روز بیشتر از گذشته میشود و شما نمونه هایی از آن را بر روی جلد مجلات معتبر داخلی و در بسیاری از سایت های اینترنتی مشاهده میکنید. در مقاله ای با عنوان کد QR چیست، نحوه ساخت این کدها، بازخوانی آنها و دلایل استفاده از آن را بررسی کردیم. در این مقاله قصد داریم کاربردهای گوناگون کد QR و توانایی های این رمزینه را به شما معرفی کنیم.
کدهای QR قابلیت ذخیره اطلاعات گوناگونی را در خود دارند که این اطلاعات توسط تلفن های همراه هوشمند و با استفاده از برنامه های جانبی نصب شده روی آنها قابل رمز گشایی می باشند. استفاده از این قابلیت موجب شده است تا کاربردهای زیادی برای کد QR ایجاد گردد که در ادامه مهمترین آنها را بررسی خواهیم کرد.

کاربردهای کد QR

اطلاعات تماس در کد QR

یکی از مهمتری کاربردهای کد QR ذخیره اطلاعات تماس شما می باشد. در این روش با اسکن این کد توسط تلفن های هوشمند اطلاعات تماس شما که میتواند شامل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس، ایمیل، آدرس سایت و اطلاعات تکمیلی دیگر باشد، بازخوانی شده و کاربر قادر خواهد بود تا مستقیما این اطلاعات را در لیست تماس خود ذخیره نماید.
مهمترین کاربرد این نوع کد QR قراردادن آن برروی کارت ویزیت می باشد. در این روش با اسکن کد از روی کارت ویزیت شما افراد به راحتی اطلاعات تماس شما را ذخیره کرده و نیازی به نوشتن مستقیم آن در گوشی خود نخواهند داشت.

معرفی یک رویداد

شما میتوانید نمایشگاهی هنری و یا جشن عروسی خود را توسط کد QR به دیگران معرفی کنید. در این حالت اطلاعاتی مانند عنوان رویداد، توضیحات، تاریخ شروع و پایان، زمان برگزاری و محل برگزاری مراسم بر روی کد QR ذخیره خواهد شد. این روش برای استفاده در تراکت های تبلیغاتی و معرفی استارت آپ ها بسیار مناسب می باشد.

آدرس ایمیل یا شماره تماس

این کد که بسیار ساده و کم حجم خواهد بود تنها شامل آدرس ایمیل یا شماره تماس شما میشود و کاربر با اسکن آن ایمیل شما را در تلفن همراه خود مشاهده خواهد کرد. ممکن است در مقایسه با سایر کاربردهای کد QR این روش بنظر بی استفاده برسد و بکارگیری اطلاعات کامل تماس جذاب تر باشد، ولی در بسیاری موارد شما ترجیح میدهید تنها از طریق ایمیل با مشتریان خود در ارتباط باشید و قراردادن سایر اطلاعات تنها موجب سردرگمی افراد خواهد شد.

موقعیت جغرافیایی در کد QR

استفاده از کد QR برای نمایش یک موقعیت جغرافیایی خاص بر روی نقشه های گوگل روش مناسبی برای معرفی آدرس شرکت شما یا محل برگزاری همایش ها می باشد. با اسکن این کد توسط افراد و در صورت اتصال به اینترنت، مستقیما به نقشه های گوگل و محل مورد نظر شما راهنمایی خواهد شد. تصویر سمت راست در عکس ابتدای همین مقاله یک نمونه کاربرد QR برای تعیین موقعیت جغرافیایی می باشد که با معرفی طول و عرض جغرافیایی محل دقیق مورد نظر شما را تعیین میکند.

ارسال پیام کوتاه با کدهای QR

یکی از جذاب ترین کاربردهای کد QR ارسال پیام کوتاه از تلفن همراه افراد می باشد. این کد شامل شماره مورد نظر شما و متن پیام خواهد بود که با اسکن آن توسط افراد یک پیام کوتاه برای ارسال به شماره و با متن مورد نظر شما بر روی تلفن ایجاد میشود که با تایید کاربر ارسال خواهد شد.
یک نمونه مناسب برای استفاده از کد QR جهت ارسال پیام کوتاه، در سایت رالی هواداران فوتبال که به تازگی توسط آژانس خلاقیت وبسیما طراحی شده است قابل مشاهده می باشد. در این سایت کاربران با ارسال پیامک به شماره های مشخصی علاوه بر حمایت از تیم محبوب خود در قرعه کشی های هفتگی آن شرکت خواهند داشت.

کدهای QR بکار رفته در این سایت از نسل جدید کیوآر بوده و کاملا اختصاصی طراحی شده اند. درصورتیکه با سیستم کاری رالی هوادران آشنایی ندارید لطفا این کدها را اسکن نکنید!

کاربردهای کد QR

کاربرد QR برای نمایش متن

استفاده از کد QR جهت نمایش یک متن یا پاراگراف درهای بسیاری را برای شما، در جهت کاربرد خلاقانه از آن خواهد گشود. بعنوان مثال در یک بازی فکری از کدهای QR برای نمایش راهنمایی ها و کمک های جانبی به کاربر استفاده شده بود.
کیو آرهای متنی بطور معمول میتوانند تا ۱۹۰۰ کاراکتر فارسی و یا ۷۰۰۰ کاراکتر عددی را در خود ذخیره کنند.

اطلاعات و تنظیمات شبکه Wifi

یکی از خدمات رایج رستوران ها و کافی شاپ ها ارائه اینترنت رایگان در محیط داخلی خود می باشد. در این روش با اسکن کد QR توسط کاربر، تمامی تنظیمات شبکه Wifi شما شامل رمز عبور آن بصورت خودکار بر روی تلفن همراه انجام شده و افراد میتوانند به راحتی به شبکه داخلی شما متصل شوند. شما میتوانید با بکارگیری کد QR در منو رستوران یا کافی شاپ، مشتریان خود را شگفت زده کنید.

ارجاع به آدرس صفحه اینترنتی

پر استفاده ترین و اولین کاربرد کد QR ارجاع به یک آدرس اینترنتی مشخص می باشد. برای استفاده صحیح از آن، کاربر باید به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشد تا با اسکن کد شما به آدرس از پیش تعیین شده در آن راهنمایی شود. این آدرس میتواند سایت شما یا صفحه شما در یکی از شبکه های اجتماعی و یا هر آدرس دیگری در اینترنت باشد. در انتهای همین مقاله یک نمونه کد برای ارجاع به صفحه اینترنتی قرار داده شده است.
یکی از روش های خلاقانه در کاربرد کد QR بعنوان ارجاع به آدرس اینترنتی، تعریف یک آدرس کوتاه مشخص و همیشگی در کد می باشد. با این روش شما میتوانید حتی پس از چاپ این کدها آدرس ارجاعی را تغییر دهید. تنها کاری که باید انجام دهید ریدایرکت کردن آدرس کوتاه به آدرس مورد نظر خود می باشد. همچنین با نصب یک سیستم آمارگیر ساده بر روی این آدرس تعداد ورودی صفحه از طریق کد QR را نیز محاسبه خواهید کرد.

تمام روش های ذکر شده در این مقاله کاربردهای معمول کد QR می باشند. شما میتوانید با استفاده از خلاقیت و متناسب با نیاز خود، کاربردهای گوناگونی برای هریک از روش های ذکر شده ایجاد کنید.

آیا شما در حال حاضر از کدهای QR در سایت یا تجارت خود بهره میبرید؟ تاکنون تجربه استفاده از این کدها با گوشی همراه خود و دسترسی سریع تر به اطلاعات را داشته اید؟ تجربیات خود را با وبسیما و خوانندگان سایت از طریق بخش نظرات همین مقاله به اشتراک بگذارید.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 08 نوامبر 2015
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.