فاکس بلاگ

محتوا پادشاه نیست! Content is not king

 محتوا پادشاه نیست! Content is not king

چه انتظاری دارید؟بنویسم محتوا پادشاه است؟ اگر دقت کرده باشید، بجز موارد اجتناب ناپذیر (آموزش های پایه) ، من در سئو روز همیشه از کلیشه ها حتی در لحن نوشتن، فاصله گرفتم.از شما دعوت می کنم کمی هوشمندانه تر و بدون نگاه حق به جانب، این مقاله را مطالعه کنید.هدف من از نوشتن این مقاله این نیست که کلا بگویم دیگر سمت محتوا نروید و کلاه سفید کار کردن را کنار بگذارید.همانطور که می بینید من خودم اهل نوشتن هستم که شاید نوشتن آموزش و مقالات از صفر و بدون کپی و ایده برداری و بدون تجمیع یا ترجمه، چیز کمیابی در ایران به نظر بیاید اما من هم به دلیل علاقه شخصی هم به خاطر سئو می نویسم!(خیلی ها هم به همین شکل در هر حوزه ای می نویسند).لذا به هیچ وجه قصد ندارم بگویم چه چیزی خوب است و چه چیزی بد است.فقط به صورت علمی و با استدلال منطقی، “محتوا پادشاه است” را به چالش می کشم.

یک سرچ بزنید (که همه می زنند) و کلی مطلب درباره اینکه محتوا پادشاه است بخوانید.من جای شما باشم، حوصله خواندن مطالب تکراری را ندارم.بله می دانم محتوا مهم است.بله Content is king ،خب شما زحمت بکشید، با همین شعار، سایتی با موضوع رقابتی را با وجود رقبایی بی محتوا، سئو کنید و مرا هم مطلع کنید! با همین بحث محتوا پادشاه است یک سفارش سئو بگیرید و به مشتری تضمین صفحه اول گوگل را بدهید!

با غرق در کلیشه شدن و مطالعه صرف (به جای عمل) و به خصوص بدون حضور در میدان های جنگ رقابتی به صورت عملی و بدون مشاهده سایت های خوب ولی بی محتوا ، حرف از “محتوا پادشاه است” زدن، شاید حرف درستی نباشد.یکی از طراحان سایت، را دیدم که در نمونه کارهای سئو خود نوشته بود، چون این سایت ها محتوای خود را به روز نکردند، افت کردند!دقت می کنید؟چون این طراح سایت فکر می کند که گوگل خارج از کنترل اوست و تسلطی بر اصول و تکنیک های سئو ندارد، می گوید چون محتوای خود را به روز نکردی افت کردی و برای مشتری قوانین گوگل را درباره بک لینک لیست می کند و به این وسلیه حرف خودش را با استدلال مبتنی بر مستندات گوگل(چه چیزی محکم تر از گوگل؟) توجیه می کند و در تصور خود فکر می کند که همه سئوکارانی که آنقدر ها هم کلاه سفید کار نیستند، دانشی از سئو ندارند یا به زودی از نتایج گوگل حذف می شوند یا همگی کلاه بردارند!!

چند سایت را می شناسید که سالها بدون به روز رسانی در صدر نتایج هستند؟چند سایت را دوست دارید معرفی کنم که اصلا محتوا ندارند؟سایت هایی که اندر احوالات آن می مانید که پاندا کجاست که با دو تا عنوان و تصویر ، آنها را در صدر نتایج قرار داده است؟شعار محتوا پادشاه است آب شد؟! نکند با محتوا فقط سایت ها با نام برند خودشان بالا می آیند؟!! شاید هم موضوعات بی رقابت می تواند سایت ها را به صدر نتایج برساند.(رقابت از نظر سئو به صورت دقیق نه چیزی که در ذهن تخمین زده می شود.آموزش تشخیص رقابت کلمات کلیدی را بخوانید)

شاید هم با محتوا باید سالها، زحمت بکشید، و منتظر لطف حضرت گوگل بمانید تا پاندای خود را آپدیت کند و ۲۰ رتبه رشد کنید و در پاندای بعدی نیز ۱۰ رتبه افت! در هر دو حالت، هم همیشه سایت های بی محتوا را بالای سر خود ببینید!

و برای این که خالی از لطف نباشد و درباره اهمیت و چرایی فنی اهمیت محتوا، نوشته باشم و بتوانم صحبتم را درباره اینکه چرا محتوا پادشاه نیست توجیه کنم، ناچارا به طور مختصر وارد کلیشه می شوم و اهمیت محتوا را البته به صورت فنی، و چگونگی تاثیر گذاری بر نتایج به شکلی متفاوت که تا به حال نخوانده اید، مروری می کنم.ابتدا به ۱۹ مورد درباره اهمیت محتوا می پردازم سپس با ۱۰ دلیل، کل آن ۱۹ مورد و شعار “محتوا پادشاه است” را به چالش می کشم.

چرا محتوا مهم است؟(نمی گویم پادشاه است) و چگونه برای گوگل و موتور های جستجو قابل درک است؟

۱- بعد از رونمایی از الگوریتم پاندا و به روز رسانی های مکرر آن، محتوا مهم شد و هر روز مهم تر می شود.بیش از این نیاز نیست درباره پاندا و ارتباط آن با محتوا بنویسم.

۲-وقتی سایتی پر محتواست، سایت های دیگر زیادی از آن کپی می کنند، که نتیجه آن، قدرت گرفتن سایت اصلی است.زیرا گوگل متوجه می شود که نویسنده اصلی کیست.همچنین نام نویسنده و سایت، در سایت های دیگر، به دلیل کپی هایی که می شود، ذکر می شود.

۳-وقتی سایتی محتوای مفید دارد، فاکتور چگالی کلمات کلیدی، خود به خود رعایت می شود.در نتیجه یکی دیگر از فاکتور های سئو، البته اینبار در On Page ، ایجاد می شود.

۴-وقتی سایتی محتوای مفید تولید می کند، در افزایش تراست رنک خود تاثیر می گذارد.لذا یکی از فاکتور های دیگر سئو که خیلی هم مهم است، به دست می آید.

۵- وقتی سایتی پر محتواست، ناخوداگاه، صفحات زیادی پیدا می کند.لذا یکی دیگر از فاکتور های سئو، یعنی تعداد صفحات، هم با کیفیت بالا، به دست می آید.

۶- وقتی سایتی محتوای خوب تولیدمی کند، به طور طبیعی، دیگر over optimization و keyword stuffing نمی کند.در نتیجه فاکتور دیگر سئو یعنی دوری از بهینه سازی بیش از حد، حاصل می شود.

۷-وقتی سایتی دارای محتواست، طبیعتا، به روز رسانی های بیشتری هم دارد.باز هم فاکتوری دیگر یعنی به روز بودن مطالب و تاثیر آن در freshness گوگل.

۸- وقتی سایتی پر محتواست، یک سیستم LSI به خوبی می تواند موضوع و کلمات کلیدی سایت را درک کند.بنابراین، سایت و موضوع و کلمات کلیدی آن، به شدت برای خزنده ها، خوشمزه می شود.

۹-وقتی سایتی پر محتواست، خیلی راحت تر می توان با لینک های داخلی بازی کرد و مطالب را به هم مرتبط کرد.چون لینک های داخلی (که در وسط متن هستند) بدون محتوا، وجود نخواهند داشت!

۱۰-وقتی سایتی محتوای مفید دارد، احتمال اینکه در چند خط اول، درباره کلمات کلیدی اصلی، صحبتی شده باشد، زیاد می شود.لذا فاکتور دیگر یعنی وجود کلمات کلیدی در چند خط اول به صورت کاملا طبیعی، حاصل می شود.

۱۱-تولید محتوا، همیشه به شکل متن نیست.اینفوگرافیک، ویدئو و عکس و کلا Multimedia به میدان می آید و فاکتور دیگری از سئو حاصل می شود.

۱۲-وقتی سایتی پر محتوا باشد، احتمال لینک کردن صفحات مطالب آن، در سایت های دیگر چند برابر می شود و می توان لینک های طعمه یا Link Bait جمع آوری کرد.

۱۳-بازاریابی محتوا یا Content Marketing همانطور که از نامش پیداست، بدون محتوا معنی ندارد.

۱۴- وقتی محتوا نباشید، چگونه می خواهید از شبکه های اجتماعی، دنبال کننده و هوادار و لایک و بازنشر و … دریافت کنید؟

۱۵- RSS و فید، ارتباط مستقیمی با مطالب دارد.توضیح بیشتر نیاز نیست.

۱۶-وقتی سایتی با محتواست، و به هر شکلی بک لینک دریافت می کند، این بک لینک ها ارتباط و وزن بیشتری دارند.چون به سایتی پر محتوا و مفید اشاره می کنند و در این حالت، حتی اگر بک لینک ها، مغایر با قوانین گوگل درباره بک لینک ایجاد شده باشند، ممکن است آنقدر ها هم اثر بد نداشته باشند و حتی هم برعکس اثر خوب داشته باشند.(قوانین نانوشته گوگل و خاصیت تضریبی فاکتور های سئو و دلیل تناقض های زیاد در بهینه سازی سایت).

۱۷- خود محتوای مفید، یک فاکتور مهم سئو است.(صرف نظر از تاثیرات آن)

۱۸- وقتی محتوا باشد، راحت تر مشهور می شوید.آوازه شما پخش می شود.انگشت های اشاره به سمت سایت شما روانه می شود.به صورت دهان به دهان، شما را معرفی می کنند و بخشی از برندینگ هم برای شما انجام می شود.

۱۹-وقتی محتوای خوب داشته باشید، کاربر بیشتر در سایت شما گردش می کند.بیشتر کنجکاو می شود و به بخش های مختلف سر می زند.در نتیجه، Bounce Rate کاهش می یابد و وقتی مطالب شما را خوب و مفید ببینید، دفعات بعدی، وقتی در نتایج گوگل، با سایت شما روبرو شد، به خاطر سابقه قبلی که از شما پیدا کرده بود، روی سایت شما کلیک می کند و سایت شما در ذهن او، برجسته و Bold شده است.در نتیجه، CTR شما افزایش می باید.اگر محتوا نبود، این اتفاقات می افتاد؟

 

خب ۱۹ مورد بالا را دقت کنید.همه ۱۹ مورد بالا با همه فاکتور های در سطح کل دامنه، On Page ، شبکه های اجتماعی، رفتار و تجربه کاربر و بک لینک که در ۱۱۴ فاکتور سئو گفتم، ارتباط تنگاتنگی دارد.وقتی گوگل التماس می کند، که به دنبال ایجاد بک لینک نباشید و به جای آن محتوای خوب تولید کنید، دقیقا به همین علت است که در بالا توضیح دادم.چون وقتی محتوا باشد، خیلی چیز ها را با خود می آورد.اما با من همراه باشید تا در بحث محتوا عمیق تر شویم.

چرا محتوا پادشاه نیست؟

۱- محتوا تاثیر گذار است اما قابل تضمین نیست.یک سئوکار، نمی تواند به مشتری تضمین دهد که با محتوا، مشتری را به رشد دلخواهش می رساند.سئو کار هم خودش نمی تواند محتوا تولید کند.صاحب وب سایت هم با محتوا، به تنهایی، نمی تواند در رقابت ها، پیروز باشد.این همه سایت پرمحتوا در میدان های جنگ رقابت کجا هستند؟ما فقط آنهایی که دم دست و در صدر نتایج هستند یا معروف شده اند را می بینیم و وقتی می بینیم که بسیاری از آنها محتوا دارند، فکر می کنیم، به خاطر محتواست که بالا هستند.ما همه سایت های پر محتوا را ندیدیم که به گزینه ۱۰ صفحه اول هم در کلمات کلیدی خوب نرسیدند.در این حالت، اگر اینطور چشم بسته و بدون در نظر گرفتن زوایای دیگر، قضاوت کنیم، همان ضرب المثل فیل می شود که هر کس به یک قسمتی از فیل دست می زند و فیل را گونه ای دیگر توصیف می کند.(چون اطلاعات و خوراک تحلیلی اولیه غلط یا ناقص است.رجوع کنید به پست درک درستی از سئو و تنافض های سئو).

۲-بسیاری از موضوعات، اصلا محتوا ندارند و نمی توان برای آنها محتوا تولید کرد.من چند سایت نیازمندی دیدم، که برای تولید محتوا، اخبار و مطالب تفریحی و جنایی و اقتصادی در سایت خود درج می کردند.محتوا مهم است، اما نه اینقدر که محتوای بی ربط تولید کنید!!!در این شرایط نباید تولید محتوا کنید!زیرا گوگل را گمراه می کنید و درک موضوع سایت شما برای موتور جستجو و سیستم LSI سخت می شود و به جایی می رسد که دیگر در هیچ چیز رتبه نمی گیرید.

۳-برای بسیاری از موضوعات، به سختی می توان محتوا تولید کرد و محتوای آنها هم پخش نمی شود.یعنی از ۱۹ مزیت بالا، شاید زیر ۵ مورد شامل آنها شود.برای سایت چت روم یا فروش ساعت دیواری چه بازاریابی محتوایی می خواهید بکنید؟چه چیزی می نویسید که بقیه خوششان بیاید و لینکتان کنند؟link bait کجا می رود؟(وقتی می گویم bait ، یاد بازی far cry 4 می افتم!!) .چه RSS و فیدی؟ چه مالتی مدیایی؟چه طرفداری از شبکه های اجتماعی؟کدام شهرت و آوازه ای؟حالت خوشبینانه هم این است که به جای لینک کردن یا حتی اسم بردن شما، مطلب شما را به عنوان مطلب خودشان کپی می کنند!(نه فقط در ایران).بیایید خودمان را گول نزنیم!

۴-سایت های بی محتوای زیادی در صدر نتایج هستند و باقی ماندند و می مانند.عمو پاندای مدعی را صدا کنید تا سوال کنیم و جویای ماجرا شویم!! (پرستش گوگل)

۵- محتوا همیشه هم برای کاربر مفید نیست.خیلی اوقات کاربر دوست دارد سریعا یک شماره تماس پیدا کند یا فرایند خرید یا تماسی در اختیارش قرار گیرد و برعکس محتوا حوصله اش را سر می برد.گوگل که مدام می گوید، هدفش، نمایش نتایج مورد پسند کاربر است، این موضوع را به خوبی و بهتر از من و شما می داند!در پست نرخ تبدیل کاربر به مشتری، درباره انواع کاربران و جستجو کنندگان صحبت کردیم.همه یک طور فکر نمی کنند و هدف واحدی ندارند.من چند روز بود که به دنبال یک فروشگاه اینترنتی بازی های PC بودم.هر سایتی که به جای کلید سبد خرید و لیست بازی هایش، محتوا گذاشته بود را می بستم تا در نهایت توانستم یک سایت خوب پیدا کنم.مگر همه دنبال محتوا هستند؟مگر گوگل نمی گوید اولویتش، نمایش نتایج خوب به کاربر است؟ خب پس چرا از آنور پشت بام میفتید و کاسه(شما) داغ تر از آش(گوگل) می شوید و به گوگل بیش از کاربر بها می دهید؟!به حرف گوگل گوش کنید و به کاربر بها دهید!مهم تر از محتوا، خدمات و محصولات شماست.

۶-من به ۱۹ مورد از مزیت های محتوا اشاره کردم که بسیاری از آنها بدون محتوا هم می تواند حاصل شود.مثل Trust Rank ، مثل دریافت بک لینک .مثل CTR از روش های دیگر ، مثل دوری از بهینه سازی بیش از حد و …

۷-همه فاکتور های مرتبط با محتوا که به ۱۹ تای آن در بالا اشاره کردم را کنار بگذارید.با توجه به ۱۱۴ فاکتور سئو ، ۹۵ فاکتور دیگر باقی مانده است که این فاکتور های باقی مانده، از نظر وزن و قدرت هم، می توانند نسبت به فاکتور های مرتبط با محتوا، برتری پیدا کنند.بخصوص فاکتور های مرتبط با بک لینک.

۸-برخی افراد برای قانع کردن خودشان و دیگران می گویند ویکی پدیا و چند سایت مشهور دیگر ایرانی به خاطر محتوای قوی، این گونه رتبه گرفتند.در حالی که در برخی از موضوعات، محتوای بسیاری از سایت های وب ۲ مشابه ویکی پدیا، بسیار پر محتواتر از ویکی پدیاست، اما ویکی پدیا در صدر نتایج است که در پست سئوی سایت های بزرگ و معروف ، مفصلا در این باره صحبت کردیم.

۹- وقتی بالا نیستید، با محتوا هم بالا نمی آیید چون کسی شما را نمی بیند که لینکتان کند یا در شبکه های اجتماعی مطالبتان منتشر شود یا آوازه شما، پخش شود!

۱۰- با برندینگ ، می توانید چند برابر اثر محتوا را دریافت کنید.کسی قصد خرید اینترنتی چای(چای خودمان – Tea)، دوربین دید در شب، عینک پلیس(این همکاری در فروش ها!)، ساعت و … دارد، محتوا میخواهد چه کار؟ تنها یک فروشگاه معتبر می خواهد که فقط یا از برندینگ یا توسط رتبه در نتایج گوگل، می توانید این مشتریان را جذب کنید.در نتیجه، یک برندینگ به همراه سئوی قوی، ضعف های محتوایی مثل عدم وجود بازاریابی محتوا، عدم وجود محتوای کافی و مفید، نداشتن بک لینک طبیعی حاصل از محتوای خوب و … را برای شما جبران می کند.این بار شما را نه به خاطر محتوایتان، بلکه به خاطر اینکه از شما خوششان آمده و تجربه خرید یا دریافت خدمات خوبی داشتند، لینکتان می کنند.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 25 اکتبر 2017
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.