فاکس بلاگ

آموزش سئو پرستاشاپ

 آموزش سئو پرستاشاپ

آموزش سئوی یک فروشگاه اینترنتی ایجاد شده با پرستاشاپ
پرستاشاپ (PrestaShop) یکی از قوی ترین و پرطرفدار ترین فروشگاه سازهای اینترنتی در جهان می باشد که با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP طراحی شده است. این فروشگاه ساز خدماتی را در زمینه ایجاد فروشگاه های اینترنتی یا پرستا استور ها به صورت کاملا رایگان به کاربران عرضه می نماید که خدمات مشابه آن کمتر در دیگر فروشگاه سازهای رایگان مشاهده می گردد. برای استفاده از پرستا شاپ کاربران می بایست به وب سایت PrestaShop مراجعه نمایند و آخرین ورژن این فروشگاه ساز اینترنتی را به صورا رایگان دانلود نمایند. در وب سایت رسمی PrestaShop قالب ها و افزونه های متعددی برای بهبود کار با این ابزار وجود دارد که بسیاری از آنها رایگان بوده و کاربران می توانند به سادگی و بدون پرداخت هیچ هزینه ای آنها را دانلود و استفاده نمایند البته برخی از ابزارهای و قالب های موجود در این سایت پولی هستند که می توان به جای آنها از ابزارهای رایگان مشابه موجود استفاده نمود. یکی از ویژگی های بسیار حائز توجه پرستاشاب اوپن سورس یا کد باز بودن آن است و این بدان معنی است که کسانی که از آشنایی خوبی با زبان PHP برخوردار باشند می توانند به سادگی در کد آن تغییراتی ایجاد نمایند و آن را مطابق میل خود تغییر با گسترش دهند.
پرستاشاپ به سادگی از زبان فارسی پشتیبانی می نماید و امکان تغییر زبان در آن وجود دارد از این رو این فروشگاه ساز بسیار مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته است. از دیگر ویژگی های بسیار حائز توجه در پرستاشاپ سئو آن می باشد، پرستاشاپ از بهینه سازی خوبی برای موتورهای جستجوگر برخوردار می باشد و همین امر موجب شده است که پرستاشاپ به فروشگاه ساز محبوب بسیاری از افراد مبدل گردد. در ادامه این مقاله در سئو روز قصد داریم نکات بسیار مفیدی برای سئوی یک پرستا استور یا یک فروشگاه اینترنتی ایجاد شده با استفاده از پرستاشاپ برای شما بیان نماییم پس اگر به سئوی این فروشگاه ساز علاقه مند هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سئوی پرستاشاپ

اگر یک وب سایت برنامه ریزی دقیق و منظمی برای استراتژی های سئو خود نداشته باشد، تعداد زیادی از مشتریان احتمالی خود را از دست خواهد داد. زمانی که یک وب سایت ایجاد می گردد باید به صورت همزمان با پروسه ایجاد وب سایت به مساله بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر برنامه ریزی شود، مخصوصا وب سایت های فروشگاه اینترنتی که مهم ترین مساله در آنها جذب مشتریان هرچه بیشتر می باشد. از آنجایی که پرستا شاپ یک فروشگاه ساز اینترنتی است و تمام وب سایت های ایجاد شده با استفاده از پرستاشاپ فروشگاه اینترنتی می باشند، از آن رو سئوی پرستاشاپ مساله بسیار مهم و چالش برانگیزی می باشد.
چه ابزارهایی برای سئوی پرستاشاپ وجود دارند؟ چگونه باید از این ابزارها استفاده نمود؟ مزایای این ابزارها چیست؟ معایب این ابزارهای کدامند؟ ما در این مقاله قصد داریم تا حد ممکن این نکات را پوشش دهیم و شما را در زمینه سئو پرستاشاپ راهنمایی نماییم.

عناوین مطالبی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد:
√بررسی معتبر بودن کد ها
√ریسپانسیو بودن وب سایت
√زمان بارگذاری صفحات وب سایت
√تنظیمات URL ها
√تنظیمات سئوی صفحات محصولات، گروه بندی های و CMS ها
√نقشه سایت
√وب مستر تولز
√یکپارچگی شبکه های اجتماعی
موارد نام برده شده در این لیست و ابزارهایی برای بهبود هر یک از این موراد در ادامه این مقاله آورده شده اند پس بیایید به سراغ این نکات برویم.
بررسی معتبر بودن کد ها
هیچ گاه این نکته را نادیده نگیرید، قالب سایتی که شما برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب می نمایید حتما باید دارای کدهای معتبرHTML5 ، CSS3، JS/JQuery، Bootstrap داشته باشد. شما باید تمامی این جنبه های را در قالبی که برای سایت خود انتخاب می نمایید بررسی کنید. برای بررسی این موراد شما می توانید از ابزارهایی که برای کار در این زمینه طراحی شده اند استفاده نمایید.

در زیر برخی از این ابزارها که می تواند در زمینه بررسی معتبر بودن کدها به شما کمک نمایند نام برده شده اند:

https://validator.w3.org
http://www.htmlhelp.com/tools/validator
http://www.css-validator.org

ریسپانسیو بودن وب سایت: موبایل فرندلی بودن
ریسپانسیو بودن وب سایت ها نقش مهمی در جذب کاربران به وب سایت دارد. امروزه بسیاری از کاربران با استفاده از تلفن های همراه و تبلت های خود در اینترنت جستجو می نمایند و اگر یک وب سایت طراحی ریسپانسیو نداشته باشد جمع کثیری از کاربران (کسانی که با استفاده از موبایل و تبلت در اینترنت جستجو می کنند) را از دست می دهد. از این رو یک فروشگاه اینترنتی باید و باید ریسپانسیو باشد تا بتواند از فروش خوبی برخوردار باشد.
امروزه اکثر تمپلیت های از پیش آماده که برای طراحی صفحات وب سایت ها وجود دارند به صورت پیش فرض ریسپانسیو می باشند و نیازی به نگرانی درباره این مساله وجود ندارد اما شما می توانید با استفاده از ابزار (Website Templateshttps://www.templatemonster.com) ریسپانسیو بودن تمپلیت های مد نظر خود را مورد بررسی قرار دهید.
زمان بارگذاری صفحات وب سایت
یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی وب سایت ها در صفحه نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر، سرعت بارگذاری صفحات وب سایت است. به عبارت دیگر می توان گفت که سرعت بارگذاری صفحات وب سایت یکی از سیگنال هایی است که موتورهای جستجوگر برای تعیین رتبه وب سایت ها در صفحات نتایج جستجوها مورد استفاده قرار می دهند. هرچقدر سرعت بارگذاری صفحات وب سایت های بیشتر باشد، احتمال آنکه وب سایت ها بتوانند در رتبه بندی ها رتبه بهتری کسب نمایند بیشتر می باشد. پرستاشاپ به خودی خود از سرعت بسیار بالایی برخوردار می باشد اما همچنان راه هایی برای بهبود وجود دارد. علاوه بر این در خود پرستاشاپ تنظیماتی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان سرعت وب سایت را بهبود بخشید و این تنظیمات به شرح زیر می باشند:
به بخش Preference مراجعه نمایید و سپس گزینه Performance را انتخاب کنید. در این بخش بر روی Smart Section کلیک کنید و گزینه Force Compile را بر روی No و cache را بر روی yes تنظیم نمایید.
به بخش Preference مراجعه نمایید و سپس گزینه Performance را انتخاب کنید. حال وارد بخش CCC شوید و تمامی گزینه های بجز High risk HTML compression را فعال سازی نمایید.
شما می توانید همچنین از پلاگین هایی که برای افزایش سرعت وب سایت طراحی شده اند استفاده نمایید. در زیر برخی از این پلاگین ها نام برده شده اند:

http://codecanyon.net/item/prestashop-presta-speed/9199999
http://addons.prestashop.com/en/seo/7939-page-cache-v3.html
https://www.xtendify.com/en/modules/prestashop/front-office-features/111-express-cache-speed-up-your-prestashop

تنظیمات U R L ها
زمانی که شما URL های وب سایت خود را برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی می کنید در واقع با یک تیر دو نشان را هدف قرار داده اید، زیرا URL های سرچ انجین فرندلی (URL های بهینه سازی شده برای موتورهای جستجوگر) علاوه بر آنکه می تواند کاری کند که موتورهای جستجوگر بهتر محتوای صفحات شما را در ک کنند و بهتر متوجه شوند که محتوای یک صفحه در ارتباط با چه موضوعی می باشد، برای کاربران نیز قابل درک تر و با مفهوم تر هستند و کاربران نیز چنین URL ها را به URL ها نا مفهوم ترجیح می دهند. برای مثال شما دو URL زیر را در نظر بگیرید:

http://yourwebsite.com/index.php?d_product=1325&controller=product
http://yourwebsite.com/en/men-tshirts/rebelion/rebelion-skull-tshirt.html

URL اول یک URL نامفهوم است که به هیچ وجه برای موتورهای جستجوگر و یا برای کاربران بهینه سازی نشده است اما URL دوم یک URL سرچ انجین فرندلی است که از روی شکل آن به سادگی می توان فهمید که محتوای صفحه مربوط به این URL شامل مطالبی درباره فروش t-shirt مردانه می باشد. هم کاربران و هم موتورهای جستجوگر URL دوم را ترجیح می دهند، زیرا این URL موجب سر در گم شدن آنها نمی گردد.
خب حال سوالی که مطرح می شود آن است که چگونه می توان در پرستاشاپ URL های بهینه سازی شده برای موتورهای جستجوگر و کاربران ایجاد نمود؟؟
ابتدا به بخش Preference و سپس SEO and URLs مراجعه نمایید.
سپس گزینه Friendly URL را بر روی yes تنظیم نمایید. دقت داشته باشید که سرور شما باید اجازه بازنویسی URL ها را به شما بدهد.
Accented URLs: استفاده از این بخش زمانی کاربرد دارد که شما بخواهید از کاراکترهای غیر لاتین (مثلا فارسی) در URL های خود استفاده نمایید.
Redirect To Canonical URLs: (اگر بخواهیم توضیح کوتاه ی درباره Canonical URL بدهیم باید بگوییم که به URL اصلی یا تنها URL مرجعی که برای یک محتوا وجود دارد و محتوای اصلی در آدرس آن URL قرار دارد، Canonical URL گفته می شود.) این بخش زمانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که شما بخواهید duplicated URLs یا URL هایی که کپی برداری شده از URL دیگر و محتوای مربوط به URL دیگری هستند را غیر فعال کنید و محتواهای تکراری را از وب سایت خود حذف نمایید. به خاطر داشته باشید که محتواهای تکراری می تواند به طرز وحشتناکی رتبه وب سایت شما را در رتبه بندی های موتورهای جستجوگر پایین بیاورد (یعنی شما را به اعماق نتایج جستجوهای پرتاب کند) از این رو شما باید حتما از Canonical URL ها استفاده نمایید تا زمانی که یک محتوای تکراری در وب سایت شما وجود دارد حتما در آن به محتوای اصلی ارجاع داده شود.
Schema URLs: شما در این بخش می توانید به لیستی از صفحات مختلفی که قادر به تغییر دادن URL ها آنها هستید دسترسی داشته باشید. برای مثال شما می توانید در این بخش ساختار کلی URL ها و یا فرمول کلی موجود برای ایجاد URL ها را تغییر دهید. به مثال زیر توجه کنید:

{category:/}{id}-{rewrite}{-:ean13}.html

تصور کنید که URL های وب سایت شما طبق فرمول بالا تولید می شوند. این بدان معنی است که URL ها شامل نام category و نام Product با محصول می باشند. شما می توانید در این بخش المان های اضافه دیگری را به فرمول کلی URL های خود اضافه نمایید. برای مثال می توانید نام کمپانی سازنده و همچنین نام کمپانی گارانتی کننده این محصول را نیز به فرمول ایجاد URL اضافه نمایید.
Robots File Generation: این بخش به شما امکان ویرایش فایل Robots.txt وب سایتتان را می دهد. فایل Robots.txt بدین منظور طراحی شده است که شما با استفاده از آن بتوانید به موتورهای جستجوگر اعلام نمایید که کدام صفحات وب سایت شما را کراول کنند و کدام ها را کراول نکنند.
دقت داشته باشید که هر صفحه از وب سایت ایجاد شده با استفاده از پرستاشاپ تنظیمات اولیه سئوی مربوط به خود را دارد. برای آنکه به تنظیمات هر صفحه به صورت مجزا دسترسی داشته باشید باید این مسیر را طی کنید، ابتدا به بخش Preference مراجعه نموده و سپس به بخش SEO and URLs مراجعه نمایید. سپس شما در این بخش یک جدول مشاهده می نمایید که حاوی تمامی انواع صفحاتی که شما در وب سایت خود دارید می باشد.

برای مثال بیایید تنظیمات مربوط به یکی از این صفحات موجود در جدول نام برده را با هم مورد بررسی قرار دهیم:
اگر شما بر روی Home Page – Index کلیک نمایید و سپس بر روی آیکون “Edit” کلیک کنید تنظیمات زیر را مشاهده خواهید نمود:
Page Title: در این بخش شما می توانید برای صفحه خود یک عنوان تعیین نمایید. عنوان صفحه یک فاکتور رتبه بندی بسیار مهم است و معمولا عنوان صفحه به شکل عنوان URL وب سایت شما در صفحه نتایج جستجوها برای کاربران نمایش داده می شود.
Meta description: توضیحات متا یا متا دیسکریپشن توضیح کوتاهی درباره محتوای یک صفحه می باشد، توضیحات متا معمولا در زیر عنوان صفحه در صفحه نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر نمایش داده می شود و نقش بسزایی در کلیک کردن یا کلیک نکردن کاربران بر روی لینک صفحه شما در میان تمامی نتایج موجود در صفحه نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر دارد.
Meta Keywords: در این بخش شما می توانید کلید واژه هایی را که به شکل بهتری محتوای صفحه شما را توضیح می دهند اضافه نمایید. متا کیورد ها در گذشته در زمره داده های متا بودند و در رتبه بندی ها تاثیر گذار بودند اما امروزه دیگر متا کیورد ها در رتبه بندی های موتورهای جستجوگر تاثیر چندانی ندارند. در صورتی که شما همچنان علاقه مند به استفاده از متا کیورد ها می باشید باید دقت داشته باشید که از کلیدواژه های مرتبطی که محتوای مرتبط با آنها در صفحه شما یافت می شود در این بخش استفاده نمایید و به هیچ وجه از کلیدواژه های غیر مرتبط استفاده ننمایید زیرا این امر باعث می شود که موتورهای جستجوگر تصور کنند که شما سعی در فریب دادن آنها و رتبه بندی برای کلیدواژه های غیر مرتبط داشته اید.
Rewritten URL: در این شما می توانید مشاهده نمایید که URL های شما به چه شکل برای موتورهای جستجوگر و کاربران نمایش داده می شوند و تصمیم بگیرید که آیا URL های شما به قدر کافی بهینه هستند یا خیر. اگر شما بخواهید تغییری در ساختار URL های خود ایجاد کنید این بخش به شما اجازه این کار را خواهد داد.
تنظیمات سئوی مربوط به صفحات گروه بندی، محصولات و CMS
صفخات محصولات و Category یا گروه هایی که این محصولات به آنها تعلق دارند و همچنین صفحات CMS تنظیمات سئوی مربوط به خود را دارند. خب بیایید نگاهی به تنظیمات Category ها بیاندازیم. برای انجام تنظیمات سئوی Category ها شما باید به بخش Catalog و سپس Category مراجعه نمایید و سپس بر روی گزینه “Edit” کلیک نمایید.

سپس شما تنظیمات سئوی زیر را مشاهده خواهید نمود:
Descriptions: در این بخش شما می توانید توضیحاتی برای Category مورد نظر خود بنویسید که توصیه می شود حتما این کار را هم برای Category ها و هم برای Sub-Category ها انجام دهید زیرا این توضیحات هم توسط موتورهای جستجوگر ایندکس گذاری می گردند.
Meta Title: در این بخش شما می توانید عنوان Category را تعیین نمایید و باید دقت داشته باشید که این عنوان نباید بیش از ۷۰ کاراکتر داشته باشد.
Meta Description: در این بخش شما باید توضیحات متای مربوط به Category مد نظر را بنویسید و باید به خاطر داشته باشید که این توضیحات نباید بیش از ۱۶۰ کاراکتر باشد.
Meta Keywords: شما می توانید در این بخش کلیدواژه های متای مد نظر خود را که مرتبط با Category مربوطه می باشد، اضافه نمایید.
Friendly ULS: شما می توانید تنظیمات مربوط به بهینه بودن یا به عبارتی فرندلی بودن URL صفحه مربوط به Category را در این بخش انجام دهد.
زمانی که کار شما با Category ها انجام شد زمان آن فرا می رسد که محصولات را به وب سایت پرستاشاپ خود اضافه نمایید. صفحات محصولات دارای تنظیمات سئوی زیر می باشند:
Meta Title
Meta Description
Friendly URL
حال نوبت به صفحات CMS می رسد. صفحات CMS صفحات سرویس و خدمات مثل صفحه “درباره ما” یا صفحه “ارسال محصولات” و یا هر صفحه دیگری که شما می توانید از طریق Preference>> CMS ایجاد نمایید، می باشند. این صفحات شامل تنظیمات سئوی زیر می باشند:
Meta title
Meta Description
Meta Keywords
Friendly URL

نقشه  سایت
نقشه سایت، یک صفحه است که ساختار وب سایت شما و بخش های مختلف آن را نمایش می دهد. نقشه سایت به موتورهای جستجوگر کمک می کند که به راحتی مسیر خود را درون وب سایت بیابند و بتوانند مطالب موجود در وب سایت را ایندکس گذاری نمایند. برای ایجاد نقشه سایت شما می توانید از Google sitemap استفاده نمایید. برای انجام این کار باید به مسیر Modules and Services>> Modules and Services بروید و سپس در کادر جستجوی موجود در این صفحه عبارت “Google Sitemap” را تایپ کنید. سپس آن را نصب کنید و پس از آن قادر خواهید بود از آن استفاده نمایید و تنظیمات مربوط به نقشه سایت را در آن انجام دهید. برای مثال می توانید تنظیم کنید که کدام صفحات در این نقشه نمایش داده شوند و نقشه سایت چند وقت یکبار بروز رسانی گردد و … . در این صورت نقشه شما به صورت یک فایل XML ایجاد می گردد که تنها برای موتورهای جستجوگر قابل استفاده می باشد و این نقشه به موتورهای جستجوگر می گوید که در کدام محل می توانند کدام صفحات را بیابند. این نقشه سایت دقیقا مشابه یک GPS برای موتورهای جستجوگر عمل می کند.

گوگل آنالیتیکز
گوگل آنالیتیکز ابزاری است که آماره های متنوعی را درباره وب سایتتان و بازدیدکنندگان وب سایت شما در اختیار شما قرار می دهد. برای مثال این ابزار آمارهایی درباره تعداد بازدید کنندگان وب سایت شما در بازه های زمانی مختلف، صفحاتی که بازدید کنندگان از آنها بازدید کرده اند، بازدید هر یک ازصفحات به تفکیک، موقعیت جغرافیایی بازدید کنندگان، صفحاتی که بیشترین بازدید را داشته اند، صفحاتی که بیشترین نرخ تبدیل را داشته اند و … را در اختیار شما قرار می دهد. زمانی که شما در وب سایت https://www.google.com/analytics ثبت نام نمایید این وب سایت کدی را به شما می دهد که شما می توانید با وارد کردن آن در وب سایتتان استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکز را آغاز نمایید.
پیش از هر کاری شما باید ماژول گوگل آنالیتیکز را نصب نمایید برای این کار باید به آدرس Modules and Services>> Modules and Services بروید و سپس از طریق کادر جستجو Google Analytics را جستجو نمایید و سپس آن را نصب کنید. سپس شما قادر خواهید بود که کدی را که از وب سایت گوگل آنالیتیکز دریافت نموده اید در این بخش اضافه کنید تا با استفاده از آن بتوانید کار با گوگل آنالیتیکز را آغاز نمایید.

یکپارچگی شبکه های اجتماعی
هیچ گاه تاثیر شبکه های اجتماعی را در سئوی یک وب سایت نباید نادیده بگیرید. شما باید وب سایت فروشگاهی پرستاشاپ خود را با پروفایل تجاری خود در تمامی شبکه های اجتماعی همچون توییتر، لینکدین، اینستاگرام، فیس بوک و یوتیوب یکپارچه کنید و دقت داشته باشید که محتواهای موجود در تمامی صفحات وب سایت شما و به خصوص صفحات محصولات شما دارای آیکون های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی باشند. با استفاده از این روش بازدید کنندگان وب سایت شما می توانند به سادگی هر محصول یا محتوایی را که می پسندند در شبکه های اجتماعی برای دوستان خود اشتراک گذاری نمایند. این مساله می تواند تاثیر بسزایی در رتبه بندی های صفحات وب سایت شما در نتایج جستجوهای موتورهای جستجوگر داشته باشد زیرا تجربه ثابت کرده است تعداد دفعات اشتراک گذاری محتواهای صفحات وب سایت با رتبه ای که وب آن صفحه می تواند در رتبه بندی های موتورهای جستجوگر کسب نماید، ارتباط مستقیم دارند. در واقع هرچقدر که تعداد دفعات اشتراک گذاری ها بیشتر باشد شانس اینکه صفحه نام برده رتبه بهتری کسب نماید بیشتر خواهد بود.

  •      
  • رضا ایرانی
  • 24 اکتبر 2017
  • نظرات: ۰
توجه: پسورد تمامی فایل ها www.foxblog.ir می باشد.
۰ نظر به ثبت رسید ه است
نظری بدهید

تمام حقوق قالب و مطالب متعلق به فاکس بلاگ است.هر گونه کپی برداری از مطالب فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.